• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

iMatte – en studie om hur pedagoger arbetar med iPad i matematiken

Abstract
Under denna studie har vi forskat om hur iPads används i skolan i ämnet matematik. Syftet med vår forskning är att se hur pedagoger arbetar med iPads i undervisningen och hur det skiljer sig i användning i årskurserna ett till sex. Vi har genomfört 15 intervjuer med pedagoger som arbetar i årskurserna ett till sex för att se hur de arbetar med iPads i sin undervisning. Vi valde ämnet matematik för att iPaden är ett stort växande verktyg i skolan och vi tycker att den är intressant med mycket potential för att stärka barns lärande. Vi kommer att diskutera detta ämne utifrån svaren från pedagogerna som vi intervjuat samt utifrån tidigare forskning. Vårt resultat från intervjuerna visade att majoriteten av pedagogerna ser iPaden som ett bra verktyg i undervisningen, dock fanns det pedagoger som kände att iPaden var tidskrävande och att de inte hade tillräckligt med kunskap för att använda den på ett utvecklade sätt. I och med iPadens funktionalitet och användarvänlighet, alltså att den är lätthanterlig och lätt att förstå både för elever och pedagoger, framgick det att pedagoger anser att det fanns mycket positivt med iPaden. Majoriteten av pedagogerna ställde sig även positiva till iPaden som ett läromedel och ansåg att den stärkte vissa barns motivation. IPaden har även stora variationsmöjlighet i undervisningen och eleverna får större chans att själva individanpassa sitt lärande. Pedagoger kan ge eleverna mer ansvar genom instruktioner där eleverna själva kan gå in på appar och hemsidor, detta utökar undervisningen ännu mer. Vi valde iPad i matematiken då vi kände att det är en kunskap som vi kommer kunna dra nytta av i vårt kommande yrkesliv.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37655
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37655_1.pdf (774.4Kb)
Date
2014
Author
Manakovski, Kristijan
Stejdahl, Ida
Bewe, Louise
Keywords
Digitala verktyg
iPad
IT
matematik
iPad i unde
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV