iMatte – en studie om hur pedagoger arbetar med iPad i matematiken
Sammanfattning
Under denna studie har vi forskat om hur iPads används i skolan i ämnet matematik. Syftet
med vår forskning är att se hur pedagoger arbetar med iPads i undervisningen och hur det
skiljer sig i användning i årskurserna ett till sex. Vi har genomfört 15 intervjuer med
pedagoger som arbetar i årskurserna ett till sex för att se hur de arbetar med iPads i sin
undervisning. Vi valde ämnet matematik för att iPaden är ett stort växande verktyg i skolan
och vi tycker att den är intressant med mycket potential för att stärka barns lärande. Vi
kommer att diskutera detta ämne utifrån svaren från pedagogerna som vi intervjuat samt
utifrån tidigare forskning. Vårt resultat från intervjuerna visade att majoriteten av
pedagogerna ser iPaden som ett bra verktyg i undervisningen, dock fanns det pedagoger som
kände att iPaden var tidskrävande och att de inte hade tillräckligt med kunskap för att använda
den på ett utvecklade sätt. I och med iPadens funktionalitet och användarvänlighet, alltså att
den är lätthanterlig och lätt att förstå både för elever och pedagoger, framgick det att
pedagoger anser att det fanns mycket positivt med iPaden. Majoriteten av pedagogerna ställde
sig även positiva till iPaden som ett läromedel och ansåg att den stärkte vissa barns
motivation. IPaden har även stora variationsmöjlighet i undervisningen och eleverna får större
chans att själva individanpassa sitt lärande. Pedagoger kan ge eleverna mer ansvar genom
instruktioner där eleverna själva kan gå in på appar och hemsidor, detta utökar undervisningen
ännu mer. Vi valde iPad i matematiken då vi kände att det är en kunskap som vi kommer
kunna dra nytta av i vårt kommande yrkesliv.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Manakovski, Kristijan
Stejdahl, Ida
Bewe, Louise
Nyckelord
Digitala verktyg
iPad
IT
matematik
iPad i unde
Språk
sv