Show simple item record

dc.contributor.authorManakovski, Kristijansv
dc.contributor.authorStejdahl, Idasv
dc.contributor.authorBewe, Louisesv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:43Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:43Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37655
dc.description.abstractUnder denna studie har vi forskat om hur iPads används i skolan i ämnet matematik. Syftet med vår forskning är att se hur pedagoger arbetar med iPads i undervisningen och hur det skiljer sig i användning i årskurserna ett till sex. Vi har genomfört 15 intervjuer med pedagoger som arbetar i årskurserna ett till sex för att se hur de arbetar med iPads i sin undervisning. Vi valde ämnet matematik för att iPaden är ett stort växande verktyg i skolan och vi tycker att den är intressant med mycket potential för att stärka barns lärande. Vi kommer att diskutera detta ämne utifrån svaren från pedagogerna som vi intervjuat samt utifrån tidigare forskning. Vårt resultat från intervjuerna visade att majoriteten av pedagogerna ser iPaden som ett bra verktyg i undervisningen, dock fanns det pedagoger som kände att iPaden var tidskrävande och att de inte hade tillräckligt med kunskap för att använda den på ett utvecklade sätt. I och med iPadens funktionalitet och användarvänlighet, alltså att den är lätthanterlig och lätt att förstå både för elever och pedagoger, framgick det att pedagoger anser att det fanns mycket positivt med iPaden. Majoriteten av pedagogerna ställde sig även positiva till iPaden som ett läromedel och ansåg att den stärkte vissa barns motivation. IPaden har även stora variationsmöjlighet i undervisningen och eleverna får större chans att själva individanpassa sitt lärande. Pedagoger kan ge eleverna mer ansvar genom instruktioner där eleverna själva kan gå in på appar och hemsidor, detta utökar undervisningen ännu mer. Vi valde iPad i matematiken då vi kände att det är en kunskap som vi kommer kunna dra nytta av i vårt kommande yrkesliv.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDigitala verktygsv
dc.subjectiPadsv
dc.subjectITsv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectiPad i undesv
dc.titleiMatte – en studie om hur pedagoger arbetar med iPad i matematikensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record