• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Faculty of Science / Naturvetenskapliga fakulteten
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Faculty of Science / Naturvetenskapliga fakulteten
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

1:1 i klassrummet – analyser av en pedagogisk praktik i förändring

Sammanfattning
I denna avhandling analyseras resultaten från två utvärderingsprojekt av 1:1-införande som genomförts på två högstadieskolor (2007-2011) och fyra gymnasieskolor (2012-2014) i Sverige. Data från enkäter, intervjuer och observationer har analyserats för att svara på frågeställningar om hur olika aspekter av den pågående digitaliseringen påverkar verksamheten i skolan. Den teoretiska utgångspunkten tas i ett sociokulturellt perspektiv på skola som verksamhet, på teknologi som medierande redskap och på utveckling och lärande som socialt grundade. För att beskriva komplexiteten i läraruppdraget används det teoretiska ramverket TPACK. Ramverket beskriver integrationen mellan de teknologiska, pedagogiska och innehållsliga kunskapsdomäner som tillsammans bildar kärnan i en lärares kompetens i en digitaliserad skola. Resultaten visar att det krävs kunskap om och förståelse för praktikens förutsättningar för att kunna avgöra huruvida digitalisering och 1:1-satsningar påverkar. Ur ett makroperspektiv förefaller klassrumsaktiviteterna vara i stort sett opåverkade av 1:1-införandet. Undervisningen tycks pågå som tidigare och förefaller i huvudsak traditionell och kontrollerad av en reglerande diskurs. Å andra sidan, när skolan studeras ur ett mesoperspektiv är det möjligt att urskilja ett antal väsentliga förändringar av verksamheten. Teknologin påverkar verksamheten, men det innebär inte automatiskt en förändring av den övergripande strukturen för hur utbildningen praktiseras. Ett 1:1-införande leder först till förändringar på praktiknivå med utmaningar av lärares och elevers verksamhet. Delstudierna i avhandlingen visar att digitaliseringen påverkar lärares lektionsplanering, och att elevers användning av de digitala redskapen förändras över tid. Dessutom diskuteras lärares argument för att inte integrera digitala verktyg i den pedagogiska praktiken.Avhandlingen har konsekvenser för praktikfältet genom att den identifierar och diskuterar några av följderna av digitaliseringen av skolan. De klassrumsnära studierna visar att IT-användningen är varierande och ojämn, och att införandet av 1:1 är en komplicerad process som utmanar verksamheten i skolan på flera nivåer.
Delarbeten
Tallvid, M. (2014). Understanding teachers’ reluctance to the pedagogical use of ICT in the 1:1 classroom. Education and Information Technologies, Springer US. (p. 1-17).
 
Tallvid, M., Lundin, J., Svensson, L. & Lindström, B. (2014). Exploring the Relationship between Sanctioned and Unsanctioned Laptop use in a 1:1 Classroom. Journal of Educational Technology & Society (online)
 
Tallvid, M., Lundin, J. & Lindström, B. (2012). Using TPACK for Analysing Teachers’ Task Design: Understanding Change in a 1:1 Laptop Setting. Research Highlights in Technology and Teacher Education 2012. Ed. Maddux, C.D. & Gibson, D. SITE. (p. 23 – 30)
 
Player-Koro, C., Tallvid, M. & Lindstrom, B. (2014). One Laptop on Each Desk: Teaching Methods in Technology Rich Classrooms – submitted
 
Examinationsnivå
Doctor of Philosophy
Universitet
Göteborgs universitet. IT-fakulteten
Institution
Department of Applied Information Technology ; Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Disputation
Fredagen den 27 februari 2015, kl 13.15, torg Orange, Hus Patricia, campus Lindholmen, Göteborg
Datum för disputation
2015-02-27
E-post
martin.tallvid@educ.goteborg.se
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37829
Samlingar
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Fil(er)
Avhandling (2.336Mb)
Spikblad (75.33Kb)
Datum
2015-02-06
Författare
Tallvid, Martin
Nyckelord
IT
klassrum
lärande
TPACK
en till en
1:1
skola
laptop
Publikationstyp
Doctoral thesis
ISBN
978-91-982069-1-3
Serie/rapportnr.
CUL
42
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV