Från sjuksköterska till distriktssköterska Utveckling i professionell identitet och fördjupad omvårdnad
From nurse to districtnurse. Development in professional identity and advanced care
Abstract
Bakgrund: Distriktssköterskans kompetensbeskrivning är gedigen och ställer höga krav på en bred kompetens. Befolkningens behov av vård och omsorg stiger i takt med att medellivslängd, livsstilssjukdomar och mångsjuklighet ökar. Distriktssköterskeutbildningen omfattar 75 hp och efter avslutad utbildning ska distriktssköterskan ha utvecklat både personliga egenskaper och fått kunskaper som gör det möjligt att arbeta inom primärvård, barn/ skolhälsovård och hemsjukvård.
Syfte: Syftet med studien är att belysa den nyutexaminerade distriktssköterskans erfarenheter av utveckling i professionell identitet samt belysa hur utvecklingen påverkar synen på omvårdnad.
Metod: I pilotstudien användes en kvalitativ metod med induktiv ansats och datainsamling gjordes genom fyra semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna analyserades genom kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Resultatet visade att utbildningen bidrar till att distriktssköterskan växer som person, känner sig tryggare och utvecklar ett annat sätt att tänka. Distriktssköterskan ställde högre krav på patienten gällande egenansvar och trodde att de allra flesta människor har en
förmåga att klara av mycket själva genom stöd, uppmuntran och bekräftelse. Distriktssköterskan arbetade mer hälsofrämjande och såg möjligheter att kunna bidra till en effektivare vård.
Degree
Student essay
Other description
Background: The district nurse's competence description is comprehensive and sets high standards for a wide range of skills. The population's need for health care will rise according to life expectancy, lifestyle diseases and multi-morbidity increases. To graduate as a district nurse, 75 higher education credits are needed and after graduation, the district nurse must have developed both personal qualities and gained skills that makes it possible to work in primary care, child / school health care and home care. Aim: The aim of this study is to highlight the newly qualified district nurse experiences in developing professional identity and describe on how this development affects nursing.
Method: In the pilot study a qualitative method with an inductive approach was used, and data collection was made by four semi-structured interviews. The interviews were analyzed using qualitative content analysis. Results: The results showed that the education contributes the district nurse, to grow as a person, to feel more confident and to develop a different way of thinking. The district nurse put higher demands on the patient regarding their own responsibility and believed that the vast majority are able to cope much themselves through support, encouragement and affirmation. District nurses worked more with preventive health care and saw opportunities to contribute to a more efficient care. Conclusion: During the education, the district nurse developed, personal qualities that were reflected in their professional identity, which contributed to a more advanced care.
View/ Open
Date
2015-01-16Author
Jakobsson, Madelene
Nordqvist, Magdalena
Keywords
newly qualified
distrct nurse
professional identity
advanced nursing
Language
swe