Show simple item record

dc.contributor.authorJakobsson, Madelene
dc.contributor.authorNordqvist, Magdalena
dc.date.accessioned2015-01-16T07:56:43Z
dc.date.available2015-01-16T07:56:43Z
dc.date.issued2015-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37910
dc.descriptionBackground: The district nurse's competence description is comprehensive and sets high standards for a wide range of skills. The population's need for health care will rise according to life expectancy, lifestyle diseases and multi-morbidity increases. To graduate as a district nurse, 75 higher education credits are needed and after graduation, the district nurse must have developed both personal qualities and gained skills that makes it possible to work in primary care, child / school health care and home care. Aim: The aim of this study is to highlight the newly qualified district nurse experiences in developing professional identity and describe on how this development affects nursing. Method: In the pilot study a qualitative method with an inductive approach was used, and data collection was made by four semi-structured interviews. The interviews were analyzed using qualitative content analysis. Results: The results showed that the education contributes the district nurse, to grow as a person, to feel more confident and to develop a different way of thinking. The district nurse put higher demands on the patient regarding their own responsibility and believed that the vast majority are able to cope much themselves through support, encouragement and affirmation. District nurses worked more with preventive health care and saw opportunities to contribute to a more efficient care. Conclusion: During the education, the district nurse developed, personal qualities that were reflected in their professional identity, which contributed to a more advanced care.sv
dc.description.abstractBakgrund: Distriktssköterskans kompetensbeskrivning är gedigen och ställer höga krav på en bred kompetens. Befolkningens behov av vård och omsorg stiger i takt med att medellivslängd, livsstilssjukdomar och mångsjuklighet ökar. Distriktssköterskeutbildningen omfattar 75 hp och efter avslutad utbildning ska distriktssköterskan ha utvecklat både personliga egenskaper och fått kunskaper som gör det möjligt att arbeta inom primärvård, barn/ skolhälsovård och hemsjukvård. Syfte: Syftet med studien är att belysa den nyutexaminerade distriktssköterskans erfarenheter av utveckling i professionell identitet samt belysa hur utvecklingen påverkar synen på omvårdnad. Metod: I pilotstudien användes en kvalitativ metod med induktiv ansats och datainsamling gjordes genom fyra semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Resultatet visade att utbildningen bidrar till att distriktssköterskan växer som person, känner sig tryggare och utvecklar ett annat sätt att tänka. Distriktssköterskan ställde högre krav på patienten gällande egenansvar och trodde att de allra flesta människor har en förmåga att klara av mycket själva genom stöd, uppmuntran och bekräftelse. Distriktssköterskan arbetade mer hälsofrämjande och såg möjligheter att kunna bidra till en effektivare vård.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectnewly qualifiedsv
dc.subjectdistrct nursesv
dc.subjectprofessional identitysv
dc.subjectadvanced nursingsv
dc.titleFrån sjuksköterska till distriktssköterska Utveckling i professionell identitet och fördjupad omvårdnadsv
dc.title.alternativeFrom nurse to districtnurse. Development in professional identity and advanced caresv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record