Skolsköterskors erfarenheter av att samtala med barn om våld i hemmet- med stöd av hälsoenkät
School nurses experiences of having a dialog with children about domestic violence, using a health survey as support.
Sammanfattning
Tretton procent av svenska barn uppger att de någon gång blivit slagna av en förälder eller annan vuxen. I intervjuer med dessa barn har det framkommit att de önskar att vuxna ska prata mer med dem om det våld de upplevt. Genom intensiv forskning under senare har förståelsen för hur viktigt det är att fråga patienter om våld, fördjupats. I år har även en ny svensk författning utkommit, som behandlar detta ämne. Elevhälsan ska, enligt skollagen, främst vara hälsofrämjande och förebyggande. En av skolsköterskornas lagstadgade uppgifter är därför att utföra hälsosamtal med alla svenska grundskolebarn. För att underlätta dessa samtal används ofta en hälsoenkät som samtalsstöd.
Syftet med denna studie är att beskriva och klargöra skolsköterskors erfarenheter av att samtala med barn, om våld i hemmet, med stöd av hälsoenkät. Data ska samlas in genom intervjuer av skolsköterskor från kommunala grundskolor i Göteborgs Stads tio stadsdelar och innehållsanalys ska användas för att fördjupa vår kunskap i ämnet. Denna undersökning utgör underlag för en fullskalig studie och metoden har testats i en pilotstudie. Resultatet av pilotstudien är; Att fråga om våld i hemmet med hjälp av hälsoenkät fungerade dåligt. Med barns hälsa i fokus försökte skolsköterskorna istället övervinna hinder och ta vara på möjligheter för att på andra sätt samtala med barn om våld. I detta arbete balanserades ständigt deras vaksamhet mot deras varsamhet med barnens bästa i åtanke. Studien inleddes med målet att införskaffa konkreta samtalsmetoder gällande rutinfrågor om våld. Resultatet blev istället att dessa samtal handlar om personcentrerad vård.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Thirteen percent of the Swedish children declare that they have been beaten by their parents or other adults. While interviewing these children it has been discovered that they want adults to talk to them more about the violence they have experienced. Through intense research the understanding of the importance of asking patients about violence has deepened, during the last years and this year a new Swedish law has been instituted about the matter. The Swedish school nurses work shall be health promoting and preventive, due to the Swedish law about schooling. In this work the school nurses have an institutionalized task in performing health consultations with every one of the Swedish children. In most of these consultations a health survey is used.
The aim of this study is to describe and clarify school nurses experiences of having a dialog with children about domestic violence, using a health survey as a support. Data will be gathered by interviewing school nurses working in the nine- year compulsory school in the Gothenburg region and content analysis will be used to deepen our knowledge. This inquiry provides foundation for a full range study and the method has hereby been tested in a pilot. The result of the pilot is; to ask about domestic violence using a health survey as a support, did surprisingly not work out well. Instead the school nurses tried to overcome obstacles and take advantage of possibilities in the dialogs with children about domestic violence. While doing this, they constantly balanced their vigilance towards their prudence with the best of the children and children’s health in focus. This study was initiated by the aim of obtaining concrete tools to be used in the dialogs about domestic violence. Instead the result turned out to address the topic; person centered care.
Fil(er)
Datum
2015-01-16Författare
Sjöstedt, Åsa
Gustafsson, Åsa
Nyckelord
School nursing
domestic violence
dialog
health consultations
health survey
Språk
swe