dc.description.abstract | Abstract
Med Gymnasieskolan 011 har nya, mer teoritunga kursplaner skapats. Samtidigt har
lärandemålen i designaspekterna – scenografi, mask, kostym, ljud och ljus – blivit tydligare.
Den här uppsatsen handlar om hur teaterlärare hanterar dessa två faktorer i den praktiska
undervisningen. Forskningsfrågorna jag utgått från är:
Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i teoretisk och reflektiv kunskap till
läroplanens krav?
Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i de delar av teatern som inte är
skådespeleri, de så kallade designaspekterna, till läroplanens krav?
Uppsatsen syftar till att se hur tre gymnasieskolor förhåller sig till läroplanen och om möjligt
ge förslag på hur de skulle kunna förhålla sig närmre vad styrdokumenten föreskriver.
Jag har intervjuat fyra lärare vid tre skolor och analyserat deras utsagor mot läroplanen med
hjälp av valda delar av Klafkis Konstruktivt-kritiska didaktik, med fokus på mål, innehåll och
metodik.
Jag fann att lärarna mer än adekvat följer läroplanens föreskrifter när det kom till reflektion
och teori, men att de var undermåliga vad gäller fokus på designundervisningen. De bör,
enligt läroplanen, fokusera arbetet i kursen Scenisk gestaltningmer på design, vilket inte
görs i dag. | sv |