Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:09Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:09Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37941
dc.description.abstractAbstract Med Gymnasieskolan 011 har nya, mer teoritunga kursplaner skapats. Samtidigt har lärandemålen i designaspekterna – scenografi, mask, kostym, ljud och ljus – blivit tydligare. Den här uppsatsen handlar om hur teaterlärare hanterar dessa två faktorer i den praktiska undervisningen. Forskningsfrågorna jag utgått från är: Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i teoretisk och reflektiv kunskap till läroplanens krav? Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i de delar av teatern som inte är skådespeleri, de så kallade designaspekterna, till läroplanens krav? Uppsatsen syftar till att se hur tre gymnasieskolor förhåller sig till läroplanen och om möjligt ge förslag på hur de skulle kunna förhålla sig närmre vad styrdokumenten föreskriver. Jag har intervjuat fyra lärare vid tre skolor och analyserat deras utsagor mot läroplanen med hjälp av valda delar av Klafkis Konstruktivt-kritiska didaktik, med fokus på mål, innehåll och metodik. Jag fann att lärarna mer än adekvat följer läroplanens föreskrifter när det kom till reflektion och teori, men att de var undermåliga vad gäller fokus på designundervisningen. De bör, enligt läroplanen, fokusera arbetet i kursen Scenisk gestaltningmer på design, vilket inte görs i dag.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectdesignsv
dc.subjectreflektionsv
dc.subjectteaterteorisv
dc.subjectteaterdidaktiksv
dc.subjectGsv
dc.titleDesign reflektion. Teaterlärarens iscensättande av Gymnasiskolan 2011sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record