Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:09Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:09Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37949
dc.description.abstractProblemområde: Genom tidigare VFU erfarenheter har vi i olika situationer sett en brist på trygghet kring barnen. Syfte: Studiens syfte är att skapa kunskap om hur fritidspedagoger väljer att arbeta för att skapa en trygg verksamhet för barn på fritidshem. Frågeställningar: Vad berättar fritidspedagoger på fritidshem om hur de skapar trygghet för barnen? Hur ser fritidspedagoger och barn på trygghetstänkande kring lokaler och skolgården? Hur beskriver fritidspedagogerna de faktorer som är betydelsefulla för upplevelser av trygghet respektive otrygghet? Metod: De metoder vi valt att använda oss av för att på bästa sätt kunna besvara vårt syfte och frågeställning är samtalspromenader med både personal som barn på de olika fritidshemmen, där fokus kommer att ligga på platser. Därefter utförde vi intervjuer med den personal som deltagit under promenaderna. Intervjuerna i sig relateras till all data vi fått in genom de tidigare utförda samtalspromenaderna tillsammans med barnen och fritidspedagogerna. Det ger en insyn i hur fritidspedagogerna arbetar för att göra alla platser roliga och trygga för barnen att vistas på. Resultat: I detta stycke presenterar vi resultaten vi fått fram genom de samtalspromenader och intervjuer vi har genomfört på fritidshemmen. Huvudresultatet blev vikten av fritidspedagogers närvaro kring barnen. Betydelse för läraryrket: Denna studie anser vi blir relevant för att bidra till att fylla den luckan som idag finns där det gäller forskning om en trygg verksamhet i fritidshemmet. Studien riktar sig till alla de lärare och pedagoger som vill veta mer om begreppet trygghet samt hur man som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem kan arbeta med det i verksamheten.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTrygghetsv
dc.subjectplatsersv
dc.subjectfritidspedagogersv
dc.subjectfritidshemsv
dc.titleTrygghet. En studie om hur fritidspedagoger skapr trygghet på fritidshemsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record