• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Meningsfull fritid ska det va! ... eller hur tänker du? En analys av meningsfull fritid på fritidshemmet i media.

Abstract
Denna studie berör begreppet meningsfull fritid och vad för diskurser som det binds samman med i media. Studien tar upp frågor om hur meningsfull fritid konstrueras i tidningsartiklar och debattinlägg och undersöker hur om detta begrepp redogörs för i det skrivna ordet under en tidsperiod på tre år. Från året den nya skollagen kom 2010 fram till slutet av år 2013. Som teoretiskt perspektiv används socialkonstruktivismen och diskursteorin. Detta för att båda dessa teoretiska angreppssätt kompletterar varandra mycket bra. Socialkonstruktivsmen har fokus på hur vi skapar begrepp och kunskap genom vårt språk. Diskursteorin tar i sin tur hänsyn till textens sammanhang. Analysen som gjorts på texterna har varit av kvalitativ form. Där används kvalitativ textanalys och diskursanalys. I en kvalitativ textanalys delas materialet upp i mindre delar för att sedan sättas ihop igen för resultat. Diskursanalysen hjälper här till för att förstå det språk som finns i texten. Studiens resultat visar att diskurserna som befinner sig runt begreppet meningsfull fritid i media är väldigt oeniga. De kan inte bestämma sig för vad som skall vara fokus på fritidshemmet. Är det lärande, skola, utveckling? Är det något annat? Studien har också fått resultat som visar på en eländesdiskurs (Dahlamp; Ackesjö, 2011) när media intresseras dig för fritidshemmet. Ett tryggt resultat som studien kan ge är att alla verkar vilja samma sak, vilket är meningsfull fritid. Det är bara hur som de inte kan komma överens om.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37954
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37954_1.pdf (727.6Kb)
Date
2014
Keywords
Meningsfull fritid
Fritids
Skola
Media
Socialk
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV