Meningsfull fritid ska det va! ... eller hur tänker du? En analys av meningsfull fritid på fritidshemmet i media.
Sammanfattning
Denna studie berör begreppet meningsfull fritid och vad för diskurser som det binds samman
med i media. Studien tar upp frågor om hur meningsfull fritid konstrueras i tidningsartiklar
och debattinlägg och undersöker hur om detta begrepp redogörs för i det skrivna ordet under
en tidsperiod på tre år. Från året den nya skollagen kom 2010 fram till slutet av år 2013.
Som teoretiskt perspektiv används socialkonstruktivismen och diskursteorin. Detta för att
båda dessa teoretiska angreppssätt kompletterar varandra mycket bra. Socialkonstruktivsmen
har fokus på hur vi skapar begrepp och kunskap genom vårt språk. Diskursteorin tar i sin tur
hänsyn till textens sammanhang. Analysen som gjorts på texterna har varit av kvalitativ form.
Där används kvalitativ textanalys och diskursanalys. I en kvalitativ textanalys delas materialet
upp i mindre delar för att sedan sättas ihop igen för resultat. Diskursanalysen hjälper här till
för att förstå det språk som finns i texten.
Studiens resultat visar att diskurserna som befinner sig runt begreppet meningsfull fritid i
media är väldigt oeniga. De kan inte bestämma sig för vad som skall vara fokus på
fritidshemmet. Är det lärande, skola, utveckling? Är det något annat? Studien har också fått
resultat som visar på en eländesdiskurs (Dahlamp; Ackesjö, 2011) när media intresseras dig för
fritidshemmet. Ett tryggt resultat som studien kan ge är att alla verkar vilja samma sak, vilket
är meningsfull fritid. Det är bara hur som de inte kan komma överens om.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Nyckelord
Meningsfull fritid
Fritids
Skola
Media
Socialk
Språk
sv