• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Får vi vara med och bygga?" "Ja det får ni om ni hämtar mossa åt oss".

Abstract
Abstract Denna kvalitativa fallstudies syfte är att få kunskap om vilken betydelse platsen (utomhus) har för elevernas sociala samspel. För att vinna kunskap om på detta formulerade vi frågeställningarna, Hur samspelar elever på olika platser utomhus? Och hur resonerar läraren kring valet av plats för undervisningen utomhus? För att besvara dessa två frågeställningar använde vi oss av tre observationer på en och samma skola och en enskild lärare. Vi genomförde även ett eftersamtal med den lärare vi följt för att besvara vår andra frågeställning. Tidigare forskning behandlar samlärande och socialt samspel och utomhuspedagogik. Vi har analyserat vår empiri med hjälp av verktyg från sociokulturell teoribildning. Analysen visar fyra teman som utgör studiens resultat, värnar om platsen, omsorg av kamrat, samspel med artefakter och samspel med natur. I dessa teman samspelar eleverna på olika sätt genom de möjligheter som platsen ger dem.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37955
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37955_1.pdf (816.6Kb)
Date
2014
Keywords
Samspel
socialt samspel
samlärande
plats
utomh
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV