"Får vi vara med och bygga?" "Ja det får ni om ni hämtar mossa åt oss".
Sammanfattning
Abstract
Denna kvalitativa fallstudies syfte är att få kunskap om vilken betydelse platsen (utomhus)
har för elevernas sociala samspel. För att vinna kunskap om på detta formulerade vi
frågeställningarna, Hur samspelar elever på olika platser utomhus? Och hur resonerar
läraren kring valet av plats för undervisningen utomhus? För att besvara dessa två
frågeställningar använde vi oss av tre observationer på en och samma skola och en enskild
lärare. Vi genomförde även ett eftersamtal med den lärare vi följt för att besvara vår andra
frågeställning. Tidigare forskning behandlar samlärande och socialt samspel och
utomhuspedagogik. Vi har analyserat vår empiri med hjälp av verktyg från sociokulturell
teoribildning. Analysen visar fyra teman som utgör studiens resultat, värnar om platsen,
omsorg av kamrat, samspel med artefakter och samspel med natur. I dessa teman samspelar
eleverna på olika sätt genom de möjligheter som platsen ger dem.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Nyckelord
Samspel
socialt samspel
samlärande
plats
utomh
Språk
sv