Musikmålning. Utvecklingsarbete på ett fritidshem.
Sammanfattning
Syfte:
Syftet med studien är att ta reda på hur lärare, som är utbildade att stödja trivselledare,
upplever projektet med trivselledare på skolan. Undersökningen riktar sig till skolor
som är involverade i ett så kallat trivselledarprojekt.
Frågeställning:
Hur upplever lärarna trivselledarnas arbete i vardagen?
Material:
I studien har jag träffat tre fritidspedagoger som arbetar med trivselledarprogrammet för
att ta reda på hur de upplever trivselledarnas arbete i vardagen.
Metod:
Studien har intervju som metod där jag träffar informanter från tre olika skolor utanför
Göteborgregionen. Utgångspunkt för studien är att utgå från de vuxna som medverkar i
trivselledarprogrammet, då jag vill få en överblick över projektet.
Empirin i studien består av kvalitativa intervjuer med informanter, datan jag samlat in
har jag sedan transkriberat, det empiriska materialet har jag analyserat för att få svar på
frågeställningen.
Resultat:
Forskning visar att trivselledarprogrammet har god effekt på skolorna när det gäller
kamratrelationer, socialt samspel, meningsfull och fysiskt aktiv rast på skolorna.
Skolorna kan även se att konflikterna under rasterna har minskat. Rasterna idag är mer
aktiva och det händer positiva saker hela tiden. Studiens viktigaste resultat visar att
kamratrelationerna ökat samt att alla får lov att vara med i aktiviteterna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Nyckelord
Socialt samspel
Kamratrelationer
Trygghet
Aktiv
Språk
sv