Att filma med barn. En intervjustudie om pedagogers erfarenheter kring filmskapande i förskolan.
Sammanfattning
Abstract
Film och media är idag en stor del av livet i vårt samhälle där information i högsta grad är en
dyrbar resurs. Redan innan många barn fyllt ett år har de klivit in i rollen som
mediakonsumenter i en form eller annan och chansen finns att de inom något år kan hantera
diverse tekniska apparater som till exempel surfplattor. Så länge som filmen existerat har det
funnits en oro över att barnen kommer att ta skada av att titta på det men idag ser vi en mer
nyanserad bild. Tack vare tekniska framsteg är det lättare för vem som helst att skapa film
idag. I denna studie har vi intervjuat fem pedagoger som har arbetat med film tillsammans
med barnen i förskolan och vi har tagit del av deras tankar och erfarenheter kring
filmskapande som verktyg för lärande och utveckling. Genomgående för texten är att vi utgår
från ett sociokulturellt perspektiv på synen på lärande och utveckling. Vi utgår även från
begreppet media literacy och de kompetenser begreppet innefattar som viktiga kunskaper för
barnen att lära sig. I vår studie har vi kunnat se vissa samband mellan pedagogers
uppfattningar och erfarenheter kring film och media och hur de använder sig av detta i
förskoleverksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Nyckelord
film
media
filmskapande
förskola
media literac
Språk
sv