Barns sorgearbete. En empirisk studie om pedagogers förhållningssätt gentemot barn i sorg samt leken och den skapande verksamhetens betydelse.
Sammanfattning
Abstract
Genom tidigare personliga erfarenheter upplevde vi en brist på kunskap bland förskollärare
angående deras förhållningsätt till barn som sörjer en nära anhörigs död. Med utgångspunkt i
frågeställningarna som följer nedan är syftet med examensarbetet att analysera förskollärares
erfarenheter och förhållningssätt till att bemöta barn i sorg.
- Hur beskriver respondenterna barns reaktioner på sorg och hur den kommer till
uttryck?
- Hur beskriver pedagogerna att verksamheten påverkas när barn drabbas av sorg?
- Hur resonerar respondenterna kring sitt eget förhållningssätt till barn i sorg?
Vi har gjort en empirisk kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer med fem
utbildade förskollärare. I analysen har vi valt att kategorisera empirin i temarubriker som på
ett särskilt tydligt sätt belyser resultatet.
Vi kommer i vår studie att utgå från att barn är kompetenta och lär av varandra. Utgångspunkt
hämtas ur Vygotskijs (1995) tankar om barns bearbetningsförmåga genom dissociation och
association. Ytterligare ett huvudspår som genomsyrar vårt examensarbete är lekens två
övergripande funktioner för barn i sorg. Stöd hämtas även ur Knutsdotter Olofssons (003)
teorier där leken kan fungera som en självförglömmelse för barnet i sorg, en paus från
verkligheten men där barnet genom leken även ges tillfälle att bearbeta de upplevelser och
känslor som kommer av sorgen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Nyckelord
Barn i sorg
lekteorier
lekens betydelse
dödsfal
Språk
sv