• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samverkan eller konflikt?

En studie om domänteorins tillämpning på lokal nivå

Sammanfattning
En av stora organisationers största utmaningar är att få verksamheten och dess medlemmar att gå åt rätt håll. Att styra en stor organisation, som den offentliga sektorn, är komplext. Vid organiseringar av stora verksamheter, behöver ledningen kommunicera med tusentals anställda som befinner sig i olika verksamheter och på olika nivåer. Skolan är ett exempel på en stor organisation i kris som består av flera olika nivåer och med många anställda. Den svenska skolan befinner sig i ett kritiskt läge och blir allt sämre. En välfungerande skola är av stor vikt för varje samhälle och dess medborgare. Syftet med studien är att bidra med förståelse till varför konflikter och oenighet kan uppstå på den offentliga arenan och vilka effekter detta kan få på den lokala verksamheten. För att uppfylla syftet och besvara våra forskningsfrågor gjordes en fallstudie där datainsamling skett genom intervjuer. Intervjuerna utgjordes av politiker, tjänstemän och lärare i en medelstor kommun i Västra Götalands län. Med syfte att besvara studiens forskningsfrågor utformades intervjufrågorna med utgångspunkt i Kouzes och Mico’s (1979) Domänteori. Empirin visade att domänerna samverkar på flera olika sätt och på flera nivåer. Politiker och tjänstemän i kommunen samverkar och kommunicerar via ett samrådsmöte varje månad. Det finns ingen samverkan eller kommunikation mellan politiker och lärare. Konflikter uppstår mellan domänerna på grund av domänernas olika karaktärsdrag, de många leden i organisationen och målkonflikter. Effekter av detta är att domänerna inte har samma vision för skolan och att målen inte når hela vägen ut i verksamheten. Studien har visat att domänteorin till viss del kan tillämpas på vår studie. Problemen i vår studerade kommun har visat sig kunna förklaras av styrglapp i organisationen, där svårigheter i samverkan föreligger.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38027
Samlingar
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
Fil(er)
Student essay (940.4Kb)
Datum
2015-01-23
Författare
Basmanji, Therese
Segerfelt, Linda
Nyckelord
domänteori
organisation
samverkan
konflikter
effekter
styrglapp
domänglapp
skolan
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV