dc.contributor.author | Basmanji, Therese | |
dc.contributor.author | Segerfelt, Linda | |
dc.date.accessioned | 2015-01-23T10:55:58Z | |
dc.date.available | 2015-01-23T10:55:58Z | |
dc.date.issued | 2015-01-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38027 | |
dc.description.abstract | En av stora organisationers största utmaningar är att få verksamheten och dess
medlemmar att gå åt rätt håll. Att styra en stor organisation, som den offentliga
sektorn, är komplext. Vid organiseringar av stora verksamheter, behöver ledningen
kommunicera med tusentals anställda som befinner sig i olika verksamheter och på
olika nivåer. Skolan är ett exempel på en stor organisation i kris som består av flera
olika nivåer och med många anställda. Den svenska skolan befinner sig i ett kritiskt
läge och blir allt sämre. En välfungerande skola är av stor vikt för varje samhälle och
dess medborgare.
Syftet med studien är att bidra med förståelse till varför konflikter och oenighet kan
uppstå på den offentliga arenan och vilka effekter detta kan få på den lokala
verksamheten. För att uppfylla syftet och besvara våra forskningsfrågor gjordes en
fallstudie där datainsamling skett genom intervjuer. Intervjuerna utgjordes av
politiker, tjänstemän och lärare i en medelstor kommun i Västra Götalands län. Med
syfte att besvara studiens forskningsfrågor utformades intervjufrågorna med
utgångspunkt i Kouzes och Mico’s (1979) Domänteori.
Empirin visade att domänerna samverkar på flera olika sätt och på flera nivåer.
Politiker och tjänstemän i kommunen samverkar och kommunicerar via ett
samrådsmöte varje månad. Det finns ingen samverkan eller kommunikation mellan
politiker och lärare. Konflikter uppstår mellan domänerna på grund av domänernas
olika karaktärsdrag, de många leden i organisationen och målkonflikter. Effekter av
detta är att domänerna inte har samma vision för skolan och att målen inte når hela
vägen ut i verksamheten.
Studien har visat att domänteorin till viss del kan tillämpas på vår studie. Problemen i
vår studerade kommun har visat sig kunna förklaras av styrglapp i organisationen, där
svårigheter i samverkan föreligger. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | domänteori | sv |
dc.subject | organisation | sv |
dc.subject | samverkan | sv |
dc.subject | konflikter | sv |
dc.subject | effekter | sv |
dc.subject | styrglapp | sv |
dc.subject | domänglapp | sv |
dc.subject | skolan | sv |
dc.title | Samverkan eller konflikt? | sv |
dc.title.alternative | En studie om domänteorins tillämpning på lokal nivå | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Public Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan | swe |
dc.type.degree | Student essay | |