Visa enkel post

dc.contributor.authorGranath, Danielswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:34Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:34Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3802
dc.description.abstractSyftet med detta examensarbetet är att utforma, pröva och utvärdera två laborationsuppgifter så att de kan ingå i en nationell provbank för naturvetenskapliga ämnen till grundskolans senare år. Laborationsuppgifterna är av en öppen karaktär, vilket betyder att främst genomförandet, men viss mån även problemformuleringen, lämnas ospecificerad. Vissa av de kvalitéer som efterfrågas i kursplaner och betygskriterier för de naturvetenskapliga ämnena kan främst visas med hjälp av laborationsuppgifter, t.ex. elevens "förmåga att indentifiera och lösa ett problem genom iakttagelser, experiment och reflektion". Öppna laborationsuppgifter erbjuder eleverna en bättre möjlighet att visa dessa kvalitéer än laborationsuppgifter som specificerar problemställning och genomförande. Trots det är de sistnämnda klart dominerande i undervisningen. De båda laborationsuppgifterna har genomförts av 4-5 elevgrupper om -4 elever. Varje laboration har videofilmats för att dokumentera elevernas tillvägagångssätt och resonemang. Detta material tillsammans med det skriftliga material som eleverna lämnat in i samband med laborationerna har analyserats för att ge det resultat som presenteras i rapporten. Den första laborationsuppgiften är tvådelad med avsikt att planera och genomföra ett experiment för att ta reda på tre olika metallers specifika värmekapacitet. Den första delen är öppen i sin karaktär och den andra är en upprepning av den första, men mer specificerad. Dessa båda delar utvärderas och jämförs också av eleverna som tycker att den första delen är mer lärorik. Uppgiften behandlar begrepp som eleverna har svårt att förstå, men öppnar för eleverna att resonera och forumlera hypoteser. Slutsatsen blir att vissa justeringar av uppgiften kan behövas för att uppgiften ska lämpa sig för den nationella provbanken. Den andra labortaionsuppgiften är experimentell problemlösning där eleverna ska ta reda på vilket av tre olika hushållspapper som tar upp mest vatten. Denna uppgift kan lösas på flera sätt och behandlar begrepp som eleverna har lättare att förstå än den första uppgiften. Slutsatsen blir att uppgiften lämpar sig bra för den nationella provbanken.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFysikswe
dc.subjectlaborationswe
dc.subjectkvalitativ förståelseswe
dc.subjectöppna prswe
dc.titlePrövning av två öppna laborationsuppgifter i fysik för nationell provbank till grundskolans senare årswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post