...and Justice for all Vad påverkar elevernas uppfattning om betygets rättvishet?
Abstract
Syfte
Syftet med undersökningen är att undersöka fyra faktorer som påverkar elevens uppfattning om betygens rättvishet, och
att avgöra vilken eller vilka av dessa faktorer som har störst inverkan på elevens upplevelse av rättvisa.
Huvudfråga
Vad påverkar mest elevernas uppfattning om betygets rättvishet sådant vi som lärare kan ändra på, eller sådant som
ligger utanför vårt inflytande?
Metod och material
Vi använder oss av en enkät som delats ut till 11 gymnasieelever i tvåan och trean. De får svara på hur rättvisa de
tycker att betygen är i allmänhet, vilket kön de tillhör, om de går i tvåan eller trean, om de fått mycket information om
betygskriterierna samt om de fått kontinuerlig information om hur de ligger till betygsmässigt under kursens gång.
Svaret på den första frågan (om hur rättvisa betygen är i allmänhet) jämförs sedan med svaren på övriga frågor, vilket
visar hur mycket respektive faktor har påverkat betyget.
Resultat
Resultaten visar att de påverkbara faktorerna (information om betygskriterier samt kontinuerlig information om vilket
betyg eleven har för tillfället) har betydligt större inflytande på elevernas uppfattning av betygets rättvishet än de
opåverkbara (ålder och kön). Samtidigt framgår att det finns andra faktorer som spelar in och kanske är viktigare, men
som inte ligger inom räckhåll för det här arbetet.
Betydelse för läraryrket
Undersökningen fastställer att läraren har ett stort ansvar för huruvida eleverna uppfattar sina betyg som rättvisa eller
inte, eftersom de för läraren påverkbara faktorerna spelar mycket större roll än de opåverkbara. Detta betyder att läraren
måste ha ett genomtänkt och medvetet sätt att hantera de här faktorerna på. Att eleverna uppfattar betygen som rättvisa
är viktigt för att de skall ha en god relation till skolans värld.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Widén, Axel
Andersson, Johan
Keywords
Betyg
rättvisa
elevperspektiv
betygskriterier
Language
sv