• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

...and Justice for all ­ Vad påverkar elevernas uppfattning om betygets rättvishet?

Sammanfattning
Syfte Syftet med undersökningen är att undersöka fyra faktorer som påverkar elevens uppfattning om betygens rättvishet, och att avgöra vilken eller vilka av dessa faktorer som har störst inverkan på elevens upplevelse av rättvisa. Huvudfråga Vad påverkar mest elevernas uppfattning om betygets rättvishet ­ sådant vi som lärare kan ändra på, eller sådant som ligger utanför vårt inflytande? Metod och material Vi använder oss av en enkät som delats ut till 11 gymnasieelever i tvåan och trean. De får svara på hur rättvisa de tycker att betygen är i allmänhet, vilket kön de tillhör, om de går i tvåan eller trean, om de fått mycket information om betygskriterierna samt om de fått kontinuerlig information om hur de ligger till betygsmässigt under kursens gång. Svaret på den första frågan (om hur rättvisa betygen är i allmänhet) jämförs sedan med svaren på övriga frågor, vilket visar hur mycket respektive faktor har påverkat betyget. Resultat Resultaten visar att de påverkbara faktorerna (information om betygskriterier samt kontinuerlig information om vilket betyg eleven har för tillfället) har betydligt större inflytande på elevernas uppfattning av betygets rättvishet än de opåverkbara (ålder och kön). Samtidigt framgår att det finns andra faktorer som spelar in och kanske är viktigare, men som inte ligger inom räckhåll för det här arbetet. Betydelse för läraryrket Undersökningen fastställer att läraren har ett stort ansvar för huruvida eleverna uppfattar sina betyg som rättvisa eller inte, eftersom de för läraren påverkbara faktorerna spelar mycket större roll än de opåverkbara. Detta betyder att läraren måste ha ett genomtänkt och medvetet sätt att hantera de här faktorerna på. Att eleverna uppfattar betygen som rättvisa är viktigt för att de skall ha en god relation till skolans värld.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3804
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-202.pdf (270.2Kb)
Datum
2007
Författare
Widén, Axel
Andersson, Johan
Nyckelord
Betyg
rättvisa
elevperspektiv
betygskriterier
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV