• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

...and Justice for all ­ Vad påverkar elevernas uppfattning om betygets rättvishet?

Abstract
Syfte Syftet med undersökningen är att undersöka fyra faktorer som påverkar elevens uppfattning om betygens rättvishet, och att avgöra vilken eller vilka av dessa faktorer som har störst inverkan på elevens upplevelse av rättvisa. Huvudfråga Vad påverkar mest elevernas uppfattning om betygets rättvishet ­ sådant vi som lärare kan ändra på, eller sådant som ligger utanför vårt inflytande? Metod och material Vi använder oss av en enkät som delats ut till 11 gymnasieelever i tvåan och trean. De får svara på hur rättvisa de tycker att betygen är i allmänhet, vilket kön de tillhör, om de går i tvåan eller trean, om de fått mycket information om betygskriterierna samt om de fått kontinuerlig information om hur de ligger till betygsmässigt under kursens gång. Svaret på den första frågan (om hur rättvisa betygen är i allmänhet) jämförs sedan med svaren på övriga frågor, vilket visar hur mycket respektive faktor har påverkat betyget. Resultat Resultaten visar att de påverkbara faktorerna (information om betygskriterier samt kontinuerlig information om vilket betyg eleven har för tillfället) har betydligt större inflytande på elevernas uppfattning av betygets rättvishet än de opåverkbara (ålder och kön). Samtidigt framgår att det finns andra faktorer som spelar in och kanske är viktigare, men som inte ligger inom räckhåll för det här arbetet. Betydelse för läraryrket Undersökningen fastställer att läraren har ett stort ansvar för huruvida eleverna uppfattar sina betyg som rättvisa eller inte, eftersom de för läraren påverkbara faktorerna spelar mycket större roll än de opåverkbara. Detta betyder att läraren måste ha ett genomtänkt och medvetet sätt att hantera de här faktorerna på. Att eleverna uppfattar betygen som rättvisa är viktigt för att de skall ha en god relation till skolans värld.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3804
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-202.pdf (270.2Kb)
Date
2007
Author
Widén, Axel
Andersson, Johan
Keywords
Betyg
rättvisa
elevperspektiv
betygskriterier
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV