• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Att hjälpa någon navigera utan att korrigera” - En kvalitativ studie om bemäktigande genom utbildning i en indisk kontext

Abstract
Detta är en kvalitativ studie som bygger på två veckors fältbesök på organisationen Ankur i New Delhi, Indien. Resultatet bygger på sex semistrukturerade individuella intervjuer, varav fem av dessa hölls med unga kvinnor från verksamheten och en med Ankurs verksamhetsansvariga. Även två fokusgruppintervjuer hölls med kvinnor från verksamheten samt deltagande observationer. Syftet med denna studie är att utifrån ett empowermentteoretiskt perspektiv undersöka hur Ankurs verksamhet verkar för att bemäktiga unga kvinnor samt vilka eventuella effekter bemäktigandet av dessa enskilda unga kvinnor kan tänkas få i den större kontext i vilken de lever. Studien har visat på att grunden i Ankurs verksamhet är kreativa uttryck och artikulation som har sin utgångspunkt i reflektion, enskilt och tillsammans med andra. Samtliga informanter har uttryckt ett ökat självförtroende tack vare Ankur. Deltagarna har genom Ankurs verksamhet även utvecklat sina förmågor att prestera i skolan samt gett dem nya perspektiv på utbildning och vikten av den. Ankurs verksamhet har bidragit till att deltagarna har kunnat artikulera de förändringar de vill se och därmed gjort det möjligt att påverka familjers och lokalsamhällets attityder. De har även bedrivit utåtriktat arbete som har resulterat i förändringar i lokalsamhället.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38047
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_38047_1.doc (325.5Kb)
Date
2015-01-27
Author
Lennartsson, Klara
Hammarström, Rebecka
Keywords
Empowerment, kvinnor, utbildning, kollektiv
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV