• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laborativ matematik? ­ Nio gymnasielärares uppfattningar om matematik och ett laborativt arbetssätt

Sammanfattning
Syfte Lärare har uppfattningar om vad matematik är, på vilket sätt man lär sig matematik och hur matematik undervisas. De har också uppfattningar om laborativt arbetssätt och material. Syftet med det här arbetet är att undersöka om, och i så fall på vilket sätt, det finns en koppling mellan de tre förstnämnda uppfattningarna och uppfattningar om laborativ matematik. Metod För att uppnå syftet har en kvalitativ metod använts i form av intervjuer. En grupp om nio gymnasielärare i matematik har intervjuats om deras uppfattningar om matematik och ett laborativt arbetssätt. Resultat Vi har kunnat urskilja tre olika kategorier som beskriver lärares syn på matematik. Trots detta kan vi inte se några stora skillnader i deras uppfattning om laborativ matematik. Lärarna använder en del laborativt material på ett traditionellt sätt, till exempel när det gäller geometri och statistik, men vi kan inte urskilja att de använder sig av ett laborativt arbetssätt i sin undervisning. Vi har alltså inte kunnat se att det finns en koppling mellan lärarnas uppfattningar om matematik och deras uppfattning om ett laborativt arbetssätt. Vi tror snarare att det är lärarnas tidigare erfarenheter som påverkar deras uppfattningar om laborativ matematik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3815
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-100.pdf (464.3Kb)
Datum
2007
Författare
Pålsson, David
Strid, Minna
Nyckelord
Laborativ matematik
Lärares uppfattningar
Metako
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV