• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunicera matematik? Nio lärares uppfattning om matematik och elevers kommunikation i matematik - en intervjustudie

Abstract
Bakgrund Styrdokumenten betonar kommunikationens betydelse inom matematikundervisningen, vilket enligt studier inte alltid sker. Kommunikationen är av betydelse för en ökad förståelse av matematiken. Forskning visar att lärares uppfattningar i matematik påverkar deras undervisning. Detta borde även påverka deras förhållningssätt till kommunikation i matematik. Syfte Syftet är att undersöka och kategorisera lärares uppfattningar om matematik samt studera eventuella samband mellan dessa uppfattningar och lärarnas uppfattningar om elevers kommunikation i matematik. Metod Nio kvalitativa intervjuer med lärare som undervisar i matematik i de tidigare åldrarna har analyserats. Resultat med didaktiska konsekvenser Lärarnas uppfattningar om matematik har kategoriserats i tre synsätt; problemlösande, principiellt och procedurinriktat. Samtliga lärare har minst två synsätt. Flertalet av lärarna uttrycker en kombination av tre synsätt, där ett eller ibland två synsätt dominerar. Då vi kopplade lärarnas synsätt till deras uppfattning om kommunikation i matematik, fann vi tendenser i två olika riktningar. Lärarna som tolkades vara främst av den problemlösande kategorin, eller hade den i kombination med ett principiellt synsätt, gav intryck av att prioritera elevernas kommunikation i matematik mer än lärarna med ett mer procedurinriktat synsätt. Lärarna med ett framträdande principiellt synsätt uppfattades lägga mycket fokus på det matematiska språket och användningen av matematiska begrepp.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3817
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-097.pdf (573.0Kb)
Date
2007
Author
Gustafsson, Cecilia
Hansson, Maria
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV