• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunicera matematik? Nio lärares uppfattning om matematik och elevers kommunikation i matematik - en intervjustudie

Sammanfattning
Bakgrund Styrdokumenten betonar kommunikationens betydelse inom matematikundervisningen, vilket enligt studier inte alltid sker. Kommunikationen är av betydelse för en ökad förståelse av matematiken. Forskning visar att lärares uppfattningar i matematik påverkar deras undervisning. Detta borde även påverka deras förhållningssätt till kommunikation i matematik. Syfte Syftet är att undersöka och kategorisera lärares uppfattningar om matematik samt studera eventuella samband mellan dessa uppfattningar och lärarnas uppfattningar om elevers kommunikation i matematik. Metod Nio kvalitativa intervjuer med lärare som undervisar i matematik i de tidigare åldrarna har analyserats. Resultat med didaktiska konsekvenser Lärarnas uppfattningar om matematik har kategoriserats i tre synsätt; problemlösande, principiellt och procedurinriktat. Samtliga lärare har minst två synsätt. Flertalet av lärarna uttrycker en kombination av tre synsätt, där ett eller ibland två synsätt dominerar. Då vi kopplade lärarnas synsätt till deras uppfattning om kommunikation i matematik, fann vi tendenser i två olika riktningar. Lärarna som tolkades vara främst av den problemlösande kategorin, eller hade den i kombination med ett principiellt synsätt, gav intryck av att prioritera elevernas kommunikation i matematik mer än lärarna med ett mer procedurinriktat synsätt. Lärarna med ett framträdande principiellt synsätt uppfattades lägga mycket fokus på det matematiska språket och användningen av matematiska begrepp.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3817
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-097.pdf (573.0Kb)
Datum
2007
Författare
Gustafsson, Cecilia
Hansson, Maria
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV