En intervjustudie med sex matematiklärare i årskurs tre om deras förhållningssätt till styrdokumenten
Abstract
Syftet med vår uppsats var att jämföra hur matematiklärare för årskurs tre förhåller sig till
aktuella styrdokument. Frågeställningarna var vilka strategier/metoder lärarna använder för att
eleverna ska kunna nå de nationella målen för matematik i årskurs fem? Hur lärarna förhåller
sig till styrdokumenten? Hur möjliggör matematiklärarna kontinuitet i elevernas
kunskapsutveckling? Hur säger sig lärarna arbeta för en skola för alla? Vi valde att intervjua
sex lärare samt att ta del av litteratur inom området. Resultatet visade att det finns många
olika faktorer som påverkar lärarnas sätt att undervisa inom matematik men att lärarens
inställning till styrdokument och andra ramar är av stor betydelse. Trots att det finns
nationella direktiv kunde vi se stora skillnader i lärarnas sätt att bedriva sin
matematikundervisning. Vi anser att de styrdokument som anger riktlinjerna för skolans
verksamhet ska ses som en hjälp för lärarna. Så att de kan hjälpa eleverna att utvecklas för att
på sikt kunna uppnå de nationella målen och därigenom ha tillägnat sig tillräckliga kunskaper
för att klara sig i samhället. De nationella målen ska inte ses som en kravgräns vid en viss
ålder, de ska vara en hjälp för eleverna att rustas för samhället.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Karlsson, Johanna
Svensson, Helen
Keywords
matematikundervisning
styrdokument
individanpass
Language
sv