• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En intervjustudie med sex matematiklärare i årskurs tre om deras förhållningssätt till styrdokumenten

Sammanfattning
Syftet med vår uppsats var att jämföra hur matematiklärare för årskurs tre förhåller sig till aktuella styrdokument. Frågeställningarna var vilka strategier/metoder lärarna använder för att eleverna ska kunna nå de nationella målen för matematik i årskurs fem? Hur lärarna förhåller sig till styrdokumenten? Hur möjliggör matematiklärarna kontinuitet i elevernas kunskapsutveckling? Hur säger sig lärarna arbeta för en skola för alla? Vi valde att intervjua sex lärare samt att ta del av litteratur inom området. Resultatet visade att det finns många olika faktorer som påverkar lärarnas sätt att undervisa inom matematik men att lärarens inställning till styrdokument och andra ramar är av stor betydelse. Trots att det finns nationella direktiv kunde vi se stora skillnader i lärarnas sätt att bedriva sin matematikundervisning. Vi anser att de styrdokument som anger riktlinjerna för skolans verksamhet ska ses som en hjälp för lärarna. Så att de kan hjälpa eleverna att utvecklas för att på sikt kunna uppnå de nationella målen och därigenom ha tillägnat sig tillräckliga kunskaper för att klara sig i samhället. De nationella målen ska inte ses som en kravgräns vid en viss ålder, de ska vara en hjälp för eleverna att rustas för samhället.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3818
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-096.pdf (205.4Kb)
Datum
2007
Författare
Karlsson, Johanna
Svensson, Helen
Nyckelord
matematikundervisning
styrdokument
individanpass
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV