• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Köpt, ägd och förtjänad – en studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Facebook

Sammanfattning
Titel: Köpt, ägd och förtjänad – en studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Facebook. Författare: Albin Yngve och Anton Fridolfsson Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. Kurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2014 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal: 51 sidor, inklusive bilagor. Antal ord: 18202 Syfte: Att undersöka användarnas inställning och attityd när det kommer till att ta del av olika former av reklam på Facebook. Metod: Kvalitativa fokusgrupper. Material: Två fokusgruppsintervjuer med personer från olika generationer (60-talister vs 90-talister). Huvudresultat: Resultatet visar att de tillfrågade respondenterna inte anser att reklamen på Facebook är irriterande i den mån att det förstör användarupplevelsen. Den reklamtyp som uppfattas mest positiv är förtjänad reklam. Den reklamtyp som uppfattas mest negativt är den köpta reklam som är placerad tillsammans med det användargenererade innehållet - och därmed stör målet med huvudanvändningen. Dessa uppfattningar är generellt sett likvärdiga sett över båda de undersökta generationerna. Respondenternas inställningar till riktade marknadsföringsinsatser är något tudelad. Ur ett integritetsperspektiv är de tillfrågade sextiotalisterna något mer tveksamma till riktad reklam än nittiotalisterna. Båda grupperna anser att den riktade reklamen kan utgöra ett givande och relevant inslag i Facebook-upplevelsen, förutsatt att den är målgruppsanpassad och väl riktad. Respondenterna anser att det tydligt ska framgå om/att/när Facebook-innehåll har ett kommersiellt syfte, men att det samtidigt är upp till respektive användare att lära sig identifiera detta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38189
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_38189_1.pdf (2.114Mb)
Datum
2015-02-10
Författare
Yngve, Albin
Fridolfsson, Anton
Nyckelord
köpt media
ägd media
förtjänad media
köpt reklam
ägd reklam
förtjänad reklam
sociala medier
Facebook
display ads
viralmarknadsföring
digital natives
digital immigrants
riktad marknadsföring
targeting
banner blindness
reklamundvikande
word-of-mouth
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C914
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV