• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärobokens användning - betydande för elevers uppfattning av ämnet matematik?

Sammanfattning
Syfte Vårt syfte är att undersöka om det finns någon relation mellan å ena sidan ett par lärares sätt att använda en lärobok i sin undervisning och å andra sidan elevernas uppfattning av och attityd till ämnet matematik. Frågeställningar Hur har läraren valt att lägga upp sin undervisning? Vad har eleverna för uppfattning av ämnet matematik? Vad har eleverna för attityd till ämnet matematik? Finns det något samband mellan hur lärarna lägger upp sin undervisning och elevernas uppfattning och attityd? Metod Vi har gjort individuella djupintervjuer med tio elever och två lärare i två olika klasser i år tre. Alla intervjuer var halvstrukturerade och frågorna utgick ifrån våra frågeställningar. Efter datainsamlingen gjordes en kvalitativ bearbetning där vi transkriberade samtliga intervjuer och analyserade dem. Vi fann tre olika kategorier för vad eleverna hade för uppfattning av ämnet, alltså vad de såg för användningsområden för matematik och tre olika kategorier för vilken attityd eleverna hade till ämnet. Resultat Resultatet av vår undersökning visar att elevernas uppfattning av ämnet matematik skiljer sig åt mellan de två klasserna. I klassen där man har valt att inte utgå ifrån en lärobok i undervisningen har eleverna en större förståelse för att de kommer att ha användning av matematik i framtiden, till exempel i sitt kommande yrkesliv. Ingen av eleverna i klassen där man arbetar med en lärobok som utgångspunkt hade den förståelsen. Slutsats Genom denna undersökning kan vi fastslå att lärarens sätt att använda läroboken i undervisningen påverkar elevernas uppfattning av ämnet. Att det även påverkar elevernas attityd till ämnet kan vi inte lika säkert konstatera eftersom eleverna i båda klasserna hade en övervägande positiv attityd till matematik. =O
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3821
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-093.pdf (461.4Kb)
Datum
2007
Författare
Johansson, Anna
Ekström, Maria
Nyckelord
Matematik
undervisning
uppfattning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV