• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsultnärvaro och kunskapsöverföring, motsättning eller konkurrenskraft? - En fallstudie i offentlig verksamhet

Sammanfattning
En organisation som önskar vara både lärande och flexibel behöver kunna tillvarata, överföra, och utveckla kunskap och kunnande mellan medarbetare oavsett roll och position. Syftet med studien är därför att bidra till förståelsen för hur organisationer kan främja överföring och utveckling av kunskap mellan anställda och konsulter, genom att studera individers förståelse av kunskapsöverföring i vardagen i en kunskapsintensiv offentlig verksamhet. Den teoretiska referensramen bygger på teorier om flexibilitet och konsulthantering tillsammans med lärandeteorier om kunskapsöverföring. Dessa knyts sedan samman genom tidigare forskning vilken kombinerar båda forskningsfälten. En kvalitativ fallstudie har genomförts av två grupper på en IT-avdelning i en offentlig verksamhet och resultatet baseras på 11 semistrukturerade intervjuer med konsulter, anställda och chefer. Föreliggande studie visar att det krävs olika strategier för kunskapsöverföring beroende på vilken typ av konsult som används. Många konsulter tenderar idag att stanna länge i fallorganisationen oberoende av roll och av det empiriska underlaget framgår att detta kan bero på tidsbrist, otydliga förväntningar och bristande rutiner. Den långa tiden i organisationen medför att konsulterna får verksamhetskunskap och insocialiseras vilket leder till konsultberoende. Å ena sidan behöver konsulter på tillsvidareuppdrag få bli en del av kärnan och insocialiseras i gruppen för att överföring av kunskap ska ske på ett smidigt sätt i vardagen. Å andra sidan bör konsulter med specialistuppdrag snarare ges tydliga krav på dokumentation och överlämning för att underlätta vid avslut av uppdrag.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38449
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
gupea_2077_38449_1.pdf (660.4Kb)
Datum
2015-03-10
Författare
Björkehed, Sara
Lehtinen, Jenny
Nyckelord
Communities of Practice
Flexibilitet
Knowing in Practice
Konsulter
Kunskapsöverföring
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV