• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares tankar och uppfattningar kring samlärande

Sammanfattning
Syfte Syfte med vår studie har varit att undersöka lärares tankar och uppfattningar kring samlärande mellan elever, mellan lärare och mellan elever och deras lärare med fokus på · vad samlärande betyder för dem · om det finns faktorer som underlättar respektive hindrar samlärande · om dialogformen spelar roll för samlärande · när man samlär som bäst Metod och material För att få djupa och uttömmande svar, vilket också var vår intention med studien, har vi använt oss av en kvalitativ ansats med öppna intervjufrågor. Syftesfrågorna ger en vid öppning för tolkning, så för att specificera och belysa problemområdet djupare formulerade vi fjorton detaljerade intervju- frågor. För att i tid kunna klara bearbeta ett gediget undersökningsmaterial valde vi att begränsa intervjupersonerna till sju grundskolelärare, vid tre olika skolor, år 3 ­ 9. Som stöd för intervjun gjorde vi först en ickedeltagande observation vid varje lärares lektion. Intervjuerna bandades digitalt, över- fördes till dator och transkriberades ordagrant. Till stöd för intervjun och bearbetning av materialet hade vi även arbetat fram olika översiktsscheman i tabellform där vi klistrade in den transkriberade intervjun. Resultat Samtliga lärare uppfattade samlärande som ett viktigt bidrag till utvecklande och stimulerande lärandesituationer. Lärarna ansåg att vi lär som bäst när vi är engagerade, motiverade och delaktiga. Så fort vi är i dialog med någon, och ett utbyte av tankar äger rum, sker ett lärande. Tid som faktor för möjlighet till samlärande var bland lärarna en källa till förtret eller glädje. Betydelse för läraryrket Enligt skolans bildningsuppdrag är det viktigt att eleverna är aktiva och stimuleras till att kunna ta initiativ i sitt eget lärande. Vi tycker det är viktigt att lärarna i sin undervisning tar fäste på elevtankar och bygger vidare på det. Vi anser att vår undersökning om samlärande i allra högsta grad har relevans för skolans bildningsuppdrag och kan fungera som en källa till inspiration och utveckling både för läraren i sin yrkesroll, skolledare och övrig personal. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3844
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-063.pdf (1.115Mb)
Datum
2007
Författare
Barkman, Else-Berit
Olsson, Marjo Inkinen
Robakowska, Klara
Nyckelord
Samlärande. Samverkan. Kunskapssyn. Tid. Tidsbrist
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV