• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Han förstår inte vad jag säger och kan aldrig koncentrera sig! - En studie omhur pedagoger på två skolor tänker och arbetar kring elever med annat modersmål i koncentrationssvårigheter

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte Vårt syfte är att ta del av pedagogers tankar på två olika skolor i mötet med barn med annat modersmål i koncentrationssvårigheter. Syftet är också att undersöka om de pedagogiska kartläggningar som görs innan ett åtgärdsprogram upprättas är anpassade för elever med annat modersmål. Metod Vi har använt oss av kvalitativ intervju som metod och vi har intervjuat pedagoger och specialpedagoger på två olika skolor. Materialinsamlingen består av tidigare forskning och tidigare examensarbeten samt relevant litteratur såsom styrdokument. Resultat Resultatet är sammanställt utifrån de svar vi fått under våra intervjuer och detta är också kopplat till den litteratur och de teorier vi använt oss av. I resultatet har vi funnit att pedagogerna på de två skolorna säger sig tänka på olika sätt kring elever med annat modersmål i koncentrationssvårigheter. Vår undersökning visar också att få av pedagogerna hade kännedom om hur en pedagogisk kartläggning görs. De som känner till hur kartläggningen görs är specialpedagogerna, dock visar resultat i vår undersökning att man inte alltid använder sig av pedagogisk kartläggning vid upprättande av åtgärdsprogram. Undersökningen har betydelse för att vi belyser och tar reda på hur pedagoger säger sig bemöta barn med annat modersmål i koncentrationssvårigheter i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3846
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-060.pdf (537.6Kb)
Datum
2007
Författare
Rylander, Pernilla
Einald, Katarina
Nyckelord
Koncentrationssvårigheter
elever med annat moders
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV