Employer Attractiveness – Att vinna kampen om framtidens ingenjörer
Sammanfattning
Syfte: Det förutspås en framtida brist på ingenjörer i Sverige och därmed kan en ökad
konkurrens om denna målgrupp förväntas. Syftet med denna studie var att identifiera
vad svenska ingenjörsstudenter anser viktigt i sitt val av framtida arbetsgivare, att
undersöka om skillnader finns mellan män och kvinnor samt skillnader beroende på
studenternas skattning av sin akademiska prestationsnivå. Genom att tillföra kunskap
kring vad ingenjörsstudenter söker hos en framtida arbetsgivare kan företag överträffa
sina konkurrenter i att attrahera, utveckla och behålla personer med önskvärda talanger.
Ytterligare kunskaper kring skillnader mellan de olika grupperna kan möjliggöra
strategier utformade utifrån vad den specifika målgruppen söker.
Teori/Tidigare forskning: Utgångspunkt har tagits i teori kring Employer
Attractiveness, en arbetsgivares attraktionskraft, och vad som anses viktigt valet av
arbetsgivare. Detta begrepp ställs vanligen i förhållande till Employer of Choice, en
önskvärd arbetsgivare, och Employer Branding som innefattar aktiviteterna som företag
tillämpar för att öka sin attraktionskraft. Tidigare studier har genomförts i olika länder
med syftet att undersöka vad studenter anser vara en attraktiv arbetsgivare, där
exempelvis karriärmöjligheter, utmanande arbetsuppgifter, hög lön och goda
arbetsrelationer visats vara viktiga faktorer. Vidare har skillnader beroende på kön och
akademisk prestationsnivå funnits i tidigare forskning, något som dock inte undersökts
bland svenska ingenjörsstudenter.
Metod: En enkätstudie genomfördes baserat på skalan EmpAt som mäter Employer
Attractiveness genom 25 frågor som bildar fem mätbara faktorer; Intresse, Socialt
värde, Ekonomiskt värde, Utveckling och Tillämpning. Vi utformade en pappersenkät
och besökte de tekniska högskolorna i Lund, Halmstad, Göteborg, Linköping och Umeå
för att uppnå geografisk spridning och en hög svarsfrekvens. Totalt uppnåddes 1100
svar. Datan analyserades huvudsakligen genom t-test och ANOVA.
Resultat: Resultatet visar att sociala faktorer är viktigast i valet av framtida arbetsgivare.
Vidare värderar kvinnor utvecklingsmöjligheter, utrymme att tillämpa sina kunskaper
samt sociala faktorer högre än män. Högpresterande studenter skattar intressant arbete,
karriärmöjligheter och goda ekonomiska förutsättningar högre än övriga studenter.
Studien bidrar till förståelse kring vad företag skulle kunna erbjuda för att attrahera
önskvärd kompetens och vara en attraktiv arbetsgivare för svenska ingenjörsstudenter.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-03-16Författare
Qvist, Elin
Strömberg, Christine
Nyckelord
Employer Attractiveness
Employer of Choice
Employer Branding ingenjörsbrist
Ingenjörsstudenter
Språk
swe