Show simple item record

dc.contributor.authorMuñoz, Annika
dc.contributor.authorLindholm, Valentyna
dc.date.accessioned2015-03-16T10:41:22Z
dc.date.available2015-03-16T10:41:22Z
dc.date.issued2015-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38493
dc.description.abstractSyfte Syftet med denna studie var att undersöka hur man som pedagog kan skapa ett gott talklimat. I vår undersökning använde vi oss av frågeställningar som hur lärare uppfattar begreppet talklimat och hur de skapar förutsättningar för att alla elever ska våga tala? Metod I vår undersökning använde vi en kvalitativ metod. Vi valde att ställa öppna frågor, en s.k. ostrukturerad intervju. Vi intervjuade sex pedagoger från fyra skolor i sydvästra Sverige. De intervjuade har inriktning mot grundskolan och gymnasiet. Resultat I undersökningen kommer det fram flera faktorer som påverkar talklimatet, men det mesta pekar på lärarens ansvar. När det gäller relationer, kommunikation, lärarens betydelse, ordning i klassrummet, så visar undersökningen att det främst bygger på lärarens skicklighet att hantera uppkomna situationer och vägleda eleverna på rätt sätt, med stöd av styrdokument, forskning och ett gemensamt synsätt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 IPS LAU925:2sv
dc.subjectTalklimatsv
dc.subjectKlassrumsklimatsv
dc.subjectRelationsv
dc.subjectFeedbacksv
dc.subjectKommunikationsv
dc.subjectDialogsv
dc.subjectMonologsv
dc.subjectDeliberativa samtalsv
dc.subjectLärarens rollsv
dc.subjectOrdning i klassrummetsv
dc.titleTalklimatet i klassrummetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record