Talklimatet i klassrummet
Sammanfattning
Syfte
Syftet med denna studie var att undersöka hur man som pedagog kan skapa ett gott talklimat. I vår undersökning använde vi oss av frågeställningar som hur lärare uppfattar begreppet talklimat och hur de skapar förutsättningar för att alla elever ska våga tala?
Metod
I vår undersökning använde vi en kvalitativ metod. Vi valde att ställa öppna frågor, en s.k. ostrukturerad intervju. Vi intervjuade sex pedagoger från fyra skolor i sydvästra Sverige. De intervjuade har inriktning mot grundskolan och gymnasiet.
Resultat
I undersökningen kommer det fram flera faktorer som påverkar talklimatet, men det mesta pekar på lärarens ansvar. När det gäller relationer, kommunikation, lärarens betydelse, ordning i klassrummet, så visar undersökningen att det främst bygger på lärarens skicklighet att hantera uppkomna situationer och vägleda eleverna på rätt sätt, med stöd av styrdokument, forskning och ett gemensamt synsätt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-03-16Författare
Muñoz, Annika
Lindholm, Valentyna
Nyckelord
Talklimat
Klassrumsklimat
Relation
Feedback
Kommunikation
Dialog
Monolog
Deliberativa samtal
Lärarens roll
Ordning i klassrummet
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
HT14 IPS LAU925:2
Språk
swe