• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Indiana Jones har varit i Japan” En studie om förskoleklasselevers populärkulturella intressen och dess bidrag till undervisningen

Abstract
Syfte: Både förskola och skola ska ta sin utgångspunkt i barn och elevers rådande erfarenheter. I förskolan lyfter man också tydligt fram vikten av att utgå från barnens intresse. Idag är populärkultur en betydande del av dessa erfarenheter och intressen. Syftet med studien är att ta reda på vad denna förskoleklass elevers populärkulturella kapital, deras ”funds of knowledge” erbjuder när det gäller att använda och utveckla de fyra repertoarerna, den kodknäckande, textskapande, textbrukande och kritisk analytiska repertoaren både i lärarens undervisning som i elevernas egna val av aktiviteter. Forskningsfrågorna som ställs i relation till detta syfte är i vilka situationer som eleverna i förskoleklassen ger uttryck för sina populärkulturella erfarenheter och intressen, hur lärarna agerar i dessa situationer och hur det kan tolkas och förstås utifrån de fyra repertoarerna? Metod: Lärarnas undervisning och elevernas egna val av aktiviteter är de situationer som har observerats i sökandet efter elevernas olika uttryck gällande populärkulturella intressen och erfarenheter. Detta har analyserats i relation till de fyra repertoarerna att agera som kodknäckare, textbrukare, textskapare och kritiska analytiker. Resultat: Elevernas populärkulturella intressen och erfarenheter erbjuder eleverna att agera som kodknäckare, textbrukare och textskapare i de egna val av aktiviteter. Läraren erbjuder eleverna möjligheten att använda dessa tre även i lärarledd undervisning, även om det sker utifrån ett annat innehåll än det som eleverna ägnade sig åt i sina fria val av aktiviteter. Den fjärde repertoaren, den kritiska analysen repertoaren användes varken i de lärarledda undervisningssituationerna eller i eleverna egna aktiviteter. De populärkulturella erfarenheterna och intressena eleverna gav uttryck för visar att det finns förutsättningar för att lyfta och bearbeta olika populärkulturella texter utifrån frågor om exempelvis makt, rasism, orättvisor, stereotypa könsroller i undervisningen OM lärare ger ett aktivt stöd för detta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38509
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_38509_1.pdf (267.0Kb)
Date
2015-03-16
Author
Jönsson, Ann-Charlotte
Keywords
Förskoleklass
Populärkultur
Literacy
4 språkliga repertoarer
Series/Report no.
Kandidatuppsats
HT14 IPS PDGX62;3
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV