Show simple item record

dc.contributor.authorJönsson, Ann-Charlotte
dc.date.accessioned2015-03-16T13:42:58Z
dc.date.available2015-03-16T13:42:58Z
dc.date.issued2015-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38509
dc.description.abstractSyfte: Både förskola och skola ska ta sin utgångspunkt i barn och elevers rådande erfarenheter. I förskolan lyfter man också tydligt fram vikten av att utgå från barnens intresse. Idag är populärkultur en betydande del av dessa erfarenheter och intressen. Syftet med studien är att ta reda på vad denna förskoleklass elevers populärkulturella kapital, deras ”funds of knowledge” erbjuder när det gäller att använda och utveckla de fyra repertoarerna, den kodknäckande, textskapande, textbrukande och kritisk analytiska repertoaren både i lärarens undervisning som i elevernas egna val av aktiviteter. Forskningsfrågorna som ställs i relation till detta syfte är i vilka situationer som eleverna i förskoleklassen ger uttryck för sina populärkulturella erfarenheter och intressen, hur lärarna agerar i dessa situationer och hur det kan tolkas och förstås utifrån de fyra repertoarerna? Metod: Lärarnas undervisning och elevernas egna val av aktiviteter är de situationer som har observerats i sökandet efter elevernas olika uttryck gällande populärkulturella intressen och erfarenheter. Detta har analyserats i relation till de fyra repertoarerna att agera som kodknäckare, textbrukare, textskapare och kritiska analytiker. Resultat: Elevernas populärkulturella intressen och erfarenheter erbjuder eleverna att agera som kodknäckare, textbrukare och textskapare i de egna val av aktiviteter. Läraren erbjuder eleverna möjligheten att använda dessa tre även i lärarledd undervisning, även om det sker utifrån ett annat innehåll än det som eleverna ägnade sig åt i sina fria val av aktiviteter. Den fjärde repertoaren, den kritiska analysen repertoaren användes varken i de lärarledda undervisningssituationerna eller i eleverna egna aktiviteter. De populärkulturella erfarenheterna och intressena eleverna gav uttryck för visar att det finns förutsättningar för att lyfta och bearbeta olika populärkulturella texter utifrån frågor om exempelvis makt, rasism, orättvisor, stereotypa könsroller i undervisningen OM lärare ger ett aktivt stöd för detta.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 IPS PDGX62;3sv
dc.subjectFörskoleklasssv
dc.subjectPopulärkultursv
dc.subjectLiteracysv
dc.subject4 språkliga repertoarersv
dc.title”Indiana Jones har varit i Japan” En studie om förskoleklasselevers populärkulturella intressen och dess bidrag till undervisningensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record