• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formell bedömning av muntlig framställning - En undersökning av bedömning i Svenska och Engelska

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur bedömning av muntlig framställning sker inom ämnena Engelska och Svenska i dagens gymnasieskolor. Fyra intervjuer har genomförts med gymnasielärare som undervisar i dessa ämnen. Nationella provens bedömningsmallar för de muntliga delarna av proven, kursplanernas mål och betygskriterier inom ämnen Svenska och Engelska, och till ämnet anknytande forskning har kommit att behandlas i uppsatsen. Undersökningen i uppsatsen visade bl.a. att lärare hade varierande åsikter om bedömningsmallarnas relevans. Samma gäller mål och kriterier inom Svenska- och Engelskakurserna. Det mest intressanta var dock upptäckten att eleverna enligt de intervjuade lärarna är mer benägna att tala i klassrummet i ämnet Engelska än i Svenska. Ett annat resultat hade varit väntat med tanke på att svenska är de flesta elevers modersmål. En annan skillnad som är värd att notera är att också sättet att genomföra formella muntliga redovisningar varierade mellan ämnena. I Engelska låg fokus mer på samtal, medan man i Svenska snarare bedömde muntliga redovisningar i helklass eller större grupp. Uppsatsen är relevant som granskning av skapandet av en likvärdig skola. Det faktum att det fanns skillnader i hur lärarna bedömde elevernas muntliga framställningar, är det viktigt att vara medveten om i arbetet med att uppnå likvärdighet. I dagens skola strävar man efter likvärdig bedömning. Det är en likvärdighet som uppsatsen visar behöver diskuteras. Resultaten i uppsatsen skulle kunna få många lärare att tänka över sina mål- och bedömningskriterier och kanske t.o.m. omvärdera dessa. Om alla lärare som undervisar i samma ämnen var mer synkroniserade i sina bedömningar av muntlig språkfärdighet, så skulle man möjligen kunna hävda att elevernas betyg och bedömningar skulle kunna bli mer rättvisa mellan olika skolor och olika pedagoger. =
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3851
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-051.pdf (563.6Kb)
Datum
2007
Författare
Hallunger, Johanna
Ott, Torbjörn
Nyckelord
Muntlig framställning
Engelska
Svenska
Bedömnin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV