Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 161-180 of 676
-
The Effects of Participation Structure on Incidental and Intentional L2-English Vocabulary Acquisition During a Reading Task
(2019)Participation structure can affect how language learners approach different aspects of a language, such as vocabulary acquisition. Collaboration is often regarded as being more beneficial than working alone, as it allows ... -
Geometriundervisning - dess ursprung, dess didaktiska ingångar, dess digitala potential
(2018)Rapporten ämnar ge svar på frågor kring geometrins framväxt, den axiomatiska geometrins uttåg ur skolan samt vilka pedagogiska och tekniska hjälpmedel som finns att tillgå i dagens skola. Detta för att ge en god grund för ... -
Vilket skulle bevisas - en litteraturstudie om matematiska bevis i svensk gymnasieskola
(2018)This literary study aims at examining the use of mathematical proofs in upper secondary school according to earlier research. The questions at issue are framed by following three questions: ”What is a mathematical proof?”, ... -
Bilderbokens förmedlande av genus i förskolan. En litteraturstudie om könsstereotypa normer och normbrytande i bilderböcker.
(2019)Bilderböcker är ett återkommande material som används flitigt i svenska förskolor. Barn lär sig om sin omvärld, vilka normer som råder i samhället och formar sin identitet med stöd av bland annat barnlitteratur som de möter ... -
Flerspråkiga barns villkor - Pedagogers förhållningssätt till modersmål
(2019)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: LÖXA1G Nivå: Grundnivå Termin/år: HT/2018 Handledare: Osa Lundberg Examinator: Johannes Lunneblad Kod: HT18-2920-059-LÖXA1G Nyckelord: Flerspråkighet, transspråkande, förskola, ... -
Att börja på förskolan- en litteraturstudie om barns inskolning
(2019)Abstract Att skolas in i förskolans verksamhet är en process som alla barn som går på förskolan har varit med om. Mötet med förskolans värld kan ses som den första kontakten som barnet och dess familj har med skolans värld. ... -
Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling
(2019)Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trots begränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist på kunskap kring vilken påverkan ... -
En intervjustudie om några förskollärares synsätt och förhållningssätt kring flerspråkighet.
(2019)Studien syftar till att undersöka huruvida flera förskollärare definierar sitt synsätt och förhållningssätt gentemot flerspråkighet. Syftet är även att undersöka när dessa förskollärare anser att arbete med flerspråkighet ... -
”Men gud vad svårt!” En kvalitativ studie om systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
(2019)Följande examensarbete handlar om systematiskt kvalitetsarbete och hur detta bedrivs i förskolans verksamhet utifrån förskollärares beskrivningar. I förskolans läroplan står det att förskollärare ska dokumentera, följa ... -
”Man får göra så gott man kan” - en kvalitativ studie om hur förskollärare ser på specialpedagogik
(2019)Syftet med denna studie är att undersöka hur de olika yrkeskategorierna på en och samma för-skola ser på specialpedagogik generellt samt hur specialpedagoger och förskollärare samarbetar kring barn i särskilda behov. ... -
Barngruppsstorlek och personaltäthet. En studie om förskolans organisatoriska ramar
(2019)Förskolans uppdrag är i många avseenden komplext. Barngrupperna är stora och därav är även antalet individer vars behov ska tillgodoses stort. Förskolepersonalen har ett omfattande pedagogiskt ansvar. I de fall verksamhetens ... -
Behövs vila i förskolan?
(2019)Abstract Får de barn som är vakna under sin vistelse på förskolan möjlighet till vila och återhämtning? Syftet med studien är att undersöka vila utifrån förskollärares erfarenheter. Frågeställningarna som ligger till grund ... -
Förskollärares erfarenheter av att främja delaktighet och inkludering i leken för barn i behov av stöd. En intervjustudie
(2019)Enligt Skolverket (2016) är ett av förskolans alla uppdrag att skapa anpassade förutsättningar till alla barn i verksamheten, oavsett om barnet är i behov av stöd eller inte. Därmed är det en central aspekt att personalen ... -
Vad är ADHD, i själva verket? En intervjustudie om pedagogers bemötande av barn med oroande beteende
(2019)Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) has increased tremendously during the last decade. The diagnosis is therefore now, the most common childhood mental health disorder. With a very clear increase, the diagnosis ... -
Cross-Linguistic Influence in the Acquisition of English as a Third Language. The State of the Art
(2019)This is a review of the literature from the past ten years about cross-linguistic influence (CLI), focusing on grammar, in the acquisition of English as a third language of secondary school learners. Currently, EFL classrooms ... -
”Det måste ju börja hos oss pedagoger” Förskollärares uppfattningar om det genusspecifika normkritiska arbetet i barngruppen – en kvalitativ intervjustudie
(2019)Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra förskollärare på förskolor med normkritisk profil uppfattar och resonerar kring det genusspecifika normkritiska arbetet i barngruppen. Detta fokus motiveras dels utifrån ... -
Undervisning i förskolan - en kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om det förtydligade ansvaret kring undervisning
(2019)Abstract Syftet med denna studie har varit att undersöka fem förskollärares uppfattningar om sitt förtydligade ansvar kring undervisning, i relation till den reviderade läroplanen som träder i kraft i juli 2019. Studien ... -
Sen kan man se det som ett arbetslag, att vi inte har de skillnaderna- en mindre empirisk studie om barnskötares röster gällande professionaliseringen.
(2019)Den här uppsatsen har för avsikt att uppmärksamma den kunskapslucka som finns angående barnskötares syn på den pågående professionalisering inom förskolan. Mer specifikt är den inriktad på hur barnskötare i denna studie, ... -
Kan förskolläraryrket ses som en profession? Fem förskolechefers syn på förskollärares kompetens, yrkesidentitet och status.
(2019)Syftet med denna studie är att bidra med forskning om förskolechefers erfarenheter och syn på förskollärararyrkets specifika kompetenser, yrkesidentitet, samt om lärarlegitimationen har bidragit till en förhöjd status. Med ...