Browsing Lärarutbildningsnämnden (2010-) by Title
Now showing items 1-20 of 676
-
85 bildlärares inställning till läroböcker i årskurs 7-9 - En kvantitativ studie med en komparativ analysmetod av Skolverkets rapport
(2021-03-26)Abstract This thesis has intended to investigate the role of textbooks in Swedish high schools in the art subject. A quantitative method in the form of a survey has been used to answer the purpose and questions of this ... -
A CORPUS-VOCABULARY ANALYSIS OF GRADE 9 ENGLISH TEXTBOOKS IN SWEDEN
(2021)Title: A Corpus-Vocabulary Analysis of Grade 9 English Textbooks in Sweden Author: Dianne Valize Garcia Supervisor: Vi Thanh Son Abstract: The importance of vocabulary in language acquisition is undeniable. Since textbooks ... -
A Literature Review of A Literature Review of Cultural Content in EFL Textbooks Cultural Content in EFL Textbooks
(2017)In today’s day and age, culture is a central aspect of language teaching. The complexity of the concept results in complications to teach culture, which is reflected in the materials that exist for teaching culture across ... -
A review of some current literature on cultural contents in ELT textbooks
(2017)This review explores current literature on the representation of culture in ELT textbooks. The importance of applying an intercultural approach (IC) on the basis of the principles of English as an international language ... -
Actitudes de profesores de ELE hacia el uso de herramientas digitales
(2017)Syftet med detta arbete var att ta reda på vilken inställning till användning av digitala verktyg lärare i moderna språk på gymnasiet kan ha. Dessutom undersöks på vilket sätt de arbetar med muntlig kommunikation genom ... -
Adult Language Learners' Extramural English: A Quantitative Study on Adult Language Learners in Sweden
(2017)The increasing usage of English and Information and Communication Technology (ICT) in the Swedish society gives students increased opportunities to use English outside of the classroom. This has led to an increased interest ... -
AKK för barn med NPF i förskolan: Förhållningssätt hos pedagoger
(2017)Grunden till denna uppsats och den genomförda studien utgår från våra personliga intressen inom ämnet och dessutom att det finns en kunskapslucka och brist på forskning inom ämnesområdet. Syftet med denna studie var att ... -
Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.
(2015)Abstract Studiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett eget intresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssätt och till barns lärande. ... -
”Alla kan spela allt” En kvalitativ intervjustudie som behandlar normkritisk gestaltning utifrån kön och genus i relation till kostym i teaterundervisning
(2020)Syftet med studien är att undersöka hur teaterlärare och elever i gymnasieskolan resonerar kring normkritiska val utifrån kön och genus i teaterundervisningen. Följande frågeställningar har formulerats inför arbetet: Hur ... -
Andra skor - En intervjustudie om etnisk homogenitet och etnisk heterogenitet inom svensk teaterutbildning
(2018-02-16)Syftet med föreliggande studie är att undersöka beskrivningar av etnisk homogenitet inom svenska teaterklasser. Syftet är att undersöka olika uppfattningar om orsaker till fenomenet samt att undersöka olika uppfattningar ... -
Anmälan med påföljd. En dokumentstudie över de beslut som Lärarnas Ansvarsnämnd har tagit i fråga om lärares lämplighet och skicklighet som yrkesutövare
(2016)Målet var att skapa en rapport som kunde bidra i den didaktiska processen i lärarutbildningen. Detta genom att visa på ett antal faktorer som är viktiga att förhålla sig till som yrkesutövande. Undersökningen grundar sig ... -
Anpassningens dilemman. En studie om svensklärares resonemang kring anpassningar i litteraturundervisningen
(2018)Syftet med undersökningen är att undersöka hur svensklärare resonerar kring anpassningar för elever i svårigheter och för elever i behov av mer utmanande uppgifter i litteraturundervisningen, samt vilka metoder ... -
Användandet av digitala verktyg inom kemiämnet på gymnasiet
(2019)I detta arbete behandlas hur digitala verktyg används som läromedel. I synnerhet fokuseras arbetet kring den svenska gymnasieskolan och ämnet kemi. För att undersöka detta bearbetas relevant tidigare forskning i kombination ... -
Arbete med kroppsbild i skolan. Ett elevperspektiv.
(2017)Studien syftar till att undersöka elevers upplevelser och attityder kring arbete med kroppsbild i och utanför skolan. 71 elever i årskurs 9 svarade på enkäter angående kroppsbild och resultatet påvisar att kroppsbild anses ... -
Arbetsmetoder i gymnasiematematiken – Hur elevers personlighet kan användas för att skapa en stimulerande lärandemiljö i det naturvetenskapliga klassrummet
(2018)As a teacher it can be considered justified to search for novel vantage points from which to view one’s own practice, in order to gain a better understanding of how students learn. The objective of this thesis is to define ... -
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn
(2015)Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn är en empirisk studie om hur pedagoger och barnskötare arbetar med olika material och metoder för att utveckla språket. I studiens resultat användes semistrukturerade ... -
Att bedöma elevtexter - en "fingertoppskänsla"? En kvalitativ studie om svensklärares tolkningar av kunskapskrav som gäller språket i elevtexter
(2016)Abstract I alla gymnasieskolor ska likvärdiga elevprestationer värderas med samma betyg. För att uppnå detta ska betygsättningen ske utifrån kunskapskrav, men vissa kunskapskrav lämnar utrymme för tolkning. Syftet med ...