Examensarbete avancerad nivå: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 386
-
Att gå emot: En kvalitativ studie om elever vars instrumentval utmanar könsstereotypa föreställningar
(2021)Föreliggande kvalitativa studie syftar till att skapa ökad kunskap kring elevers instrumentval, med ett specifikt fokus på elever som gjort ovanliga val i relation till könsstereotypa föreställningar om musikinstrument. ... -
En bro över skrivglappet? En interventionsstudie om integrerad grammatikundervisnings effekter på gymnasieelevers argumenterande texter och metaspråkliga förmåga
(2021)Debatten om ungas sjunkande skrivförmåga lyftes åter när Sveriges Utbildningsradio släppte dokumentären Skrivglappet (2020). Flera anledningar till den bristande skrivförmågan diskuteras i dokumentären men grammatikundervisningen, ... -
Den unika och exklusiva sångundervisningen. En kvalitativ intervjustudie om olika sångundervisningsformer i gymnasieskolan
(2021)Syftet med denna studie är att problematisera den individuella undervisningsformen i sång som en förgivettagen praktik i den svenska gymnasieskolan. Problematiseringen sker genom att i kvalitativa intervjuer undersöka hur ... -
Varför språkhistoria? En legitimeringsanalys av ämnesomrÃ¥det språkhistoria i två läroplaner och fyra läromedel för gymnasieskolans svenskämne 1970-2010
(2021)Syftet med examensarbetet är att besvara frågan varför språkhistoria? genom att analysera hur styrdokument och läromedel från 1970 till och med 2010 legitimerar ämnesområdet språkhistoria i gymnasieämnet svenska med hjälp ... -
-Sakprosa läser man för att hämta information, inte för att bilda sig- En intervjustudie om sakprosans roll för läsförståelse i gymnasieskolans styrdokument och undervisning
(2021)I föreliggande studie undersöks sakprosans roll i gymnasieskolans svenskämne så som den kan kartläggas i svensklärares uppfattningar om och erfarenheter av styrdokumentens tolkning, elevers läsutveckling och egen undervisning. ... -
WTC in English Among Swedish EFL Learners in the Upper Secondary School
(2021)Willingness to communicate (WTC) is a well-known concept within the field of educational research and has been used to investigate what factors make language learners more or less likely to engage in oral communication. ... -
Hur många procent? En kvantitativ studie om högstadieelevers missuppfattningar av procentbegreppet
(2021)This study aims to find student misconceptions when solving problems involving percent. The study involves students in 8th and 9th grade in Sweden. The purpose of the study is to find what misconceptions exists related to ... -
Mest kul i grupp? En studie om hur brasslärare arbetar med instrumentalundervisning individuellt och i grupp inom Kulturskolan
(2021)Föreliggande studie syftar till att undersöka de didaktiska val brasslärare verksamma i kulturskolan gör i instrumentalundervisning, samt om dessa val skiljer sig beroende på om det är individuell undervisning eller ... -
Teacher Practices of Multimodality in Swedish EFL Classrooms: A Quantitative Survey Study
(2021)Multimodality is a concept that has been long associated with the rise of new technologies in English as a foreign language (EFL) learning. As the landscape of EFL classrooms changes, so does the demands of teachers. This ... -
Writing Strategies Used by EFL Students in the Swedish Upper Secondary School Classroom. An empirical study
(2021)Strategies for language learning, and how learners might apply them to acquire the language skills and the ability to communicate with success, are important for teachers to understand. To approach a writing task, there ... -
English Teachers' Perceptions and Experiences of Language Learning Strategies. A Qualitative Study in Sweden
(2021)Language learning strategies (LLS) in the English language classroom has been a well- researched topic in recent years. The potential benefits of teaching strategies, that is strategy instruction (SI), to learners is a ... -
Gitarrist och tjej - i dissonans? En kvalitativ studie om kvinnliga gitarristers erfarenheter av musikundervisning
(2021)This study aims to investigate the experience of female guitar players in music education and their relationship with the instrument. 5 semi structured qualitative interviews were used to gather data. The data was then ... -
Motivation på distans Lärares möjligheter att främja elevers motivation och koncentration i distansundervisning
(2021)This qualitative study analyzes how teachers work with distance education that promotes students' motivation and concentration. The research questions are: 1) How do teachers in mathematics promote students' motivation and ... -
Varför är programmering så svårt? En kvalitativ studie om matematiklärares utmaningar i sin undervisning i programmering
(2021)Studien grundade sig i tidigare forskningsresultat som konstaterade att många svenska matematiklärare inte kände sig tillräckligt förberedda för att undervisa i programmering. Syftet med studien var lokalisera vilka delar ... -
En kvantitativ studie om ökad motivation i kemi genom formativ bedömning
(2021)Bedömning är något alla elever kommer i kontakt med under sina skolår, och som i sin tur kan påverka motivationen både positivt och negativt. I läroplanen för gymnasieskolan lyfts elevernas egen möjlighet till inflytande ... -
Student Attitudes Towards Native and Non-Native English Speaker Teachers: A Quantitative Research Study
(2021)The dichotomy between native English speaker teachers (NESTs) and non-native English speaker teachers (NNESTs), although having been challenged by current research, remains prevalent. To improve students’ learning conditions, ... -
Lärare, programmerade för förändring? En kvalitativ studie över lärares förhållningssätt till styrdokumentens skrivningar gällande programmering
(2021)During the last three years programming has been a part of the school curricula in Sweden and should be seen as a compulsory element in mathematics education. The following study aims to show how the implementation of ... -
Perspektiv på bedömningspraktiken – en kvalitativ studie om återkoppling på skriftliga uppgifter i historia
(2021)For the past 25 years, formative assessment has increasingly become the prevalent tool that teachers use to assess student learning. The purpose of formative assessment is to help and support students in their educational ... -
Demokratisk kompetens i det digitala klassrummet: En undersökning om distansutbildningens påverkan på fostran av demokratisk kompetens i bildämnet i grund- och gymnasieskolan
(2020)During the spring of 2020 upper secondary school of Sweden was affected by regulations to stop the spread of SARS-CoV-2, also known as the Corona-virus. Upper secondary school was recommended to start using of distance ...