Examensarbete avancerad nivå: Recent submissions
Now showing items 341-360 of 386
-
Roller och mekanismer för skolutveckling. En fallstudie av erfarenheter på två skolor.
(2016)Nyckelord: skolutveckling, specialpedagog, generativa mekanismer, kapacitetsupplevelse, meningsskapande Abstract Syfte: Studiens syfte har varit att dels undersöka hur rektorer, förstelärare och medarbetare i elevhälsan ... -
Vem ser ett bortvalt barn? En intervjustudie med några specialpedagoger och förskollärare
(2016)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Eva Gannerud Examinator: Ernst Thoutenhoofd Kod: VT16-2910-081-SPP610 Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, ... -
Lärares uppfattningar om arbetet med nyanlända elevers språkutveckling
(2016)Syfte: Syftet är att undersöka hur lärare som har direktplacerade nyanlända elever i sina klasser resonerar om dessa elevers lärande med ett särskilt fokus på språkutveckling. Metod: Studien har en kvalitativ ansats och ... -
”Digitala verktyg. Fyra lärares resonemang kring användandet av digitala verktyg i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter.”
(2016)Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare, med undervisning för yngre åldrar, använder samt resonerar om sin kompetens i arbetet med digitala verktyg. Syftet är också att undersöka hur lärarna resonerar kring elevernas ... -
Att organisera ett hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete i praktiken.
(2016)Nyckelord: elevhälsa, organisation, hälsofrämjande, förebyggande Abstract 15 hp Specialpedagogiska programmet Avancerad nivå Vt 2016 Eva Hjörne Inger Berndtsson VT 16-2910-042-SPP610 elevhälsa, organisation, hälsofrämjande, ... -
Samarbetets möjligheter och svårigheter. Fritidspedagogers, specialpedagogers och rektorers syn på samarbetet kring elever i behov av stöd på fritidshemmet
(2016)Syfte: Studiens syfte är att studera vilka uppfattningar fritidspedagoger, specialpedagoger och rektorer har kring arbetet med elever i behov av stöd på fritidshemmet. Det finns inte mycket forskning inom det här området, ... -
”Den både höjer och sänker”. En kvalitativ studie om hur nio lärare i grundsärskolan ser på ”Läroplan för grundsärskolan 2011”
(2016)Syfte År 2011 fick grundsärskolan, och även grundskolan, en ny samlad läroplan. Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare i grundsärskolan såg på Läroplan för grundsärskolan 2011 (Lgrsä 11), efter att ha ... -
”-Delaktighet gör att du lär dig och får intresse!” En etnografisk studie kring delaktighet i matematikundervisningen
(2016)Nyckelord: Delaktighet, dilemma, inkludering, matematikundervisning, perspektiv, samspel och kommunikation. Abstract Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur två matematiklärare bemöter de dilemman som uppstår kring ... -
Samarbete kring särskilt stöd i förskolan. Tre föräldrars erfarenheter.
(2016)Syfte: Syftet med studien var att beskriva föräldrars erfarenhet av samarbetet kring det särskilda stöd som ges i förskolan till barn med diagnos autism. Teori: Studien utgår från ett utvecklingsekologiskt perspektiv som ... -
Att skapa specialpedagogiska förutsättningar på gymnasiet En kvalitativ intervjustudie om rektorers och specialpedagogers uppfattningar om organisation och genomförande av specialpedagogiska stödinsatser
(2016)Abstract Syfte: Utgångspunkten för denna studie vilar på det faktum att samhällens snabba förändringstakt ställer nya krav på flexibilitet och ett livslångt lärande för god livskvalitet och anställningsbarhet hos alla ...