• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teaterämnets plats i det entreprenöriella lärandet: En litteraturstudie

Sammanfattning
Denna litteraturbaserade studie undersöker hur det entreprenöriella lärandet diskuteras i aktuell forskning samt hur det kan förstås i en teaterutbildningskontext. Kan teaterundervisningen främja elevernas entreprenöriella lärande? När den nya gymnasiereformen, GY11, lanserades fick landets skolor ett nytt uppdrag ␣ att eleverna ska utveckla entreprenöriella förmågor under sin studiegång. I samband med detta tillkom ett nytt pedagogiskt förhållningssätt: entreprenöriellt lärande. Studien visar att det finns en definitionsproblematik kring entreprenöriellt lärande. Analysen av litteraturen visar vidare att flera källor är överens om att kreativitet är en viktig byggsten för entreprenöriellt lärande. Därutöver identifieras metoder, traditionellt använda i teaterundervisningen, som används inom det entreprenöriella lärandet. Exempel på sådana metoder/övningar är improvisation och rollspel som betonas som gynnsamma verktyg för att uppnå kreativitet, innovation samt initiativförmåga. Hänvisningar görs även till metodböcker inom en teaterutbildningsdiskurs. Studien konkluderar att entreprenöriellt lärande har en plats inom teaterundervisningen och omvänt, att teaterundervisningen har en plats inom det entreprenöriella lärandet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38557
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
Fil(er)
Examensarbete inom ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, Teater (570.7Kb)
Datum
2015-03-24
Författare
Brosjö, Carsten
Freding Arenstrand, Cecilia
Nyckelord
Teaterundervisning
teaterämnet
gymnasieskolan
estestiska programmet
entreprenöriellt lärande
kreativitet
improvisation
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV