På skoj eller på allvar Barns interaktion i fritidshemsmiljö
Abstract
Syfte: Syftet med studien var att få insikt i barns kommunikation och interaktion. Fyra videofilmade
sekvenser valdes ut för analys. Två frågeställningar ringade in syftet: Hur ramar barn in interaktion i olika
situationer, med utgångspunkt i om det är på skoj eller på allvar? Hur ser barns interaktion ut i olika
situationer som innehåller användandet av förlöjligande, dispyter och skämtande?
Metod: I sociokulturella studier av interaktion används ibland videoinspelning som metod.
Min metod bestod av videoinspelning av situationer där barn ingår i interaktion under vistelse
på fritidshemmet. Dessa transskriberades sedan och analyserades med utgångspunkt i ett
sociokulturellt teoretiskt perspektiv där Goffmans (1974) begrepp inramning/ramverk
användes som analytiska redskap.
Resultat: Barn ramar på olika sätt in situationer om det är på skoj eller allvar. Beroende på
inramning ges yttranden/handlingar/händelser olika innebörd av deltagarna. Samma handling
tolkas olika beroende på situationens inramning. Resultaten visar också att barnen i interaktion
använder sig av aktiviteter som förlöjligande, retande, skämtande. I dispyter formas olika
allianser mellan dem.
Betydelse för läraryrket: Med mer kunskap om innehållet i barns interaktion och hur de
ramar in situationer kan vi som pedagoger förhoppningsvis förstå och möta barnen på ett bättre
sätt. Samma typ av handling kan ges olika mening beroende på inramning. Kunskap om barns
interaktion är viktig för att kunna förstå barns handlingar, exempelvis om de är kränkande eller
inte.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Karlsson, Magnus
Keywords
barns interaktion
kommunikation
dispyter
inramn
Language
sv