• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På skoj eller på allvar ­Barns interaktion i fritidshemsmiljö

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien var att få insikt i barns kommunikation och interaktion. Fyra videofilmade sekvenser valdes ut för analys. Två frågeställningar ringade in syftet: Hur ramar barn in interaktion i olika situationer, med utgångspunkt i om det är på skoj eller på allvar? Hur ser barns interaktion ut i olika situationer som innehåller användandet av förlöjligande, dispyter och skämtande? Metod: I sociokulturella studier av interaktion används ibland videoinspelning som metod. Min metod bestod av videoinspelning av situationer där barn ingår i interaktion under vistelse på fritidshemmet. Dessa transskriberades sedan och analyserades med utgångspunkt i ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv där Goffmans (1974) begrepp inramning/ramverk användes som analytiska redskap. Resultat: Barn ramar på olika sätt in situationer om det är på skoj eller allvar. Beroende på inramning ges yttranden/handlingar/händelser olika innebörd av deltagarna. Samma handling tolkas olika beroende på situationens inramning. Resultaten visar också att barnen i interaktion använder sig av aktiviteter som förlöjligande, retande, skämtande. I dispyter formas olika allianser mellan dem. Betydelse för läraryrket: Med mer kunskap om innehållet i barns interaktion och hur de ramar in situationer kan vi som pedagoger förhoppningsvis förstå och möta barnen på ett bättre sätt. Samma typ av handling kan ges olika mening beroende på inramning. Kunskap om barns interaktion är viktig för att kunna förstå barns handlingar, exempelvis om de är kränkande eller inte.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3858
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-042.pdf (592.6Kb)
Datum
2007
Författare
Karlsson, Magnus
Nyckelord
barns interaktion
kommunikation
dispyter
inramn
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV