Visa enkel post

dc.contributor.authorKarlsson, Magnusswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:25Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:25Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3858
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien var att få insikt i barns kommunikation och interaktion. Fyra videofilmade sekvenser valdes ut för analys. Två frågeställningar ringade in syftet: Hur ramar barn in interaktion i olika situationer, med utgångspunkt i om det är på skoj eller på allvar? Hur ser barns interaktion ut i olika situationer som innehåller användandet av förlöjligande, dispyter och skämtande? Metod: I sociokulturella studier av interaktion används ibland videoinspelning som metod. Min metod bestod av videoinspelning av situationer där barn ingår i interaktion under vistelse på fritidshemmet. Dessa transskriberades sedan och analyserades med utgångspunkt i ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv där Goffmans (1974) begrepp inramning/ramverk användes som analytiska redskap. Resultat: Barn ramar på olika sätt in situationer om det är på skoj eller allvar. Beroende på inramning ges yttranden/handlingar/händelser olika innebörd av deltagarna. Samma handling tolkas olika beroende på situationens inramning. Resultaten visar också att barnen i interaktion använder sig av aktiviteter som förlöjligande, retande, skämtande. I dispyter formas olika allianser mellan dem. Betydelse för läraryrket: Med mer kunskap om innehållet i barns interaktion och hur de ramar in situationer kan vi som pedagoger förhoppningsvis förstå och möta barnen på ett bättre sätt. Samma typ av handling kan ges olika mening beroende på inramning. Kunskap om barns interaktion är viktig för att kunna förstå barns handlingar, exempelvis om de är kränkande eller inte.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectbarns interaktionswe
dc.subjectkommunikationswe
dc.subjectdispyterswe
dc.subjectinramnswe
dc.titlePå skoj eller på allvar ­Barns interaktion i fritidshemsmiljöswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post