• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yttre påverkande faktorer i barns lärande En jämförande studie mellan Sverige och Syrien

Abstract
Syftet Syftet för mitt examensarbete är att jämföra den svenska och den arabiska förskolan utifrån pedagogens perspektiv och utgångspunkter såsom teorier, synen på barnen och läroplan vilka alla är faktorer som påverkar barns lärande. Metod och material Jag har genomfört en kvalitativ studie och min datainsamling bygger på enkät med öppna frågor som delades ut till 0 pedagoger i varje land, observationer och intervjuer med två pedagoger i Sverige och i Syrien. Resultat Min undersökning visar att samhällets och pedagogens syn på barnet, läroplan och teorier kan påverka barns lärande. I de båda länderna Sverige och Syrien ser samhället och pedagogerna på barnet på olika sätt, och även deras mål för barns lärande är olika. I Sverige ser samhället och pedagogerna på barnet som kunnigt, kompetent och att det ska lära sig självständighet och social förmåga, och pedagogerna arbetar enligt läroplan. Majoriteten av de svenska pedagogerna jobbar utifrån sociokulturellt perspektiv. I Syrien ser samhället och de flesta pedagogerna på barnet som okunnigt, det oskrivna bladet, och deras mål är att barnet ska lära sig disciplin och baskunskap, och i Syrien har förskolan inte någon läroplan. Majoriteten av pedagogerna i Syrien jobbar utifrån behavioristiskt perspektiv. Betydelse för läraryrket Nyttan av min studie kan vara att den kan utvidga perspektiven för blivande lärare i den svenska förskolan och skolan där mångfaldskultur nuförtiden råder i betydande omfattning. Lärarna kommer att möta många arabiska barn och föräldrar med bakgrund i den arabiska kulturen. Läroplanen säger att arbetslaget skall samarbeta med föräldrarna, och för att kunna samarbeta måste man förstå varandras tankesätt och uppfattningar. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3859
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-040.pdf (609.3Kb)
Date
2007
Author
Muhammed, Khalida
Keywords
Barns lärande
synen på barnen
läroplan och teori
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV