Yttre påverkande faktorer i barns lärande En jämförande studie mellan Sverige och Syrien
Sammanfattning
Syftet
Syftet för mitt examensarbete är att jämföra den svenska och den arabiska förskolan utifrån pedagogens
perspektiv och utgångspunkter såsom teorier, synen på barnen och läroplan vilka alla är faktorer som påverkar
barns lärande.
Metod och material
Jag har genomfört en kvalitativ studie och min datainsamling bygger på enkät med öppna frågor som delades ut
till 0 pedagoger i varje land, observationer och intervjuer med två pedagoger i Sverige och i Syrien.
Resultat
Min undersökning visar att samhällets och pedagogens syn på barnet, läroplan och teorier kan påverka barns
lärande. I de båda länderna Sverige och Syrien ser samhället och pedagogerna på barnet på olika sätt, och även
deras mål för barns lärande är olika. I Sverige ser samhället och pedagogerna på barnet som kunnigt, kompetent
och att det ska lära sig självständighet och social förmåga, och pedagogerna arbetar enligt läroplan. Majoriteten
av de svenska pedagogerna jobbar utifrån sociokulturellt perspektiv. I Syrien ser samhället och de flesta
pedagogerna på barnet som okunnigt, det oskrivna bladet, och deras mål är att barnet ska lära sig disciplin och
baskunskap, och i Syrien har förskolan inte någon läroplan. Majoriteten av pedagogerna i Syrien jobbar utifrån
behavioristiskt perspektiv.
Betydelse för läraryrket
Nyttan av min studie kan vara att den kan utvidga perspektiven för blivande lärare i den svenska förskolan och
skolan där mångfaldskultur nuförtiden råder i betydande omfattning. Lärarna kommer att möta många arabiska
barn och föräldrar med bakgrund i den arabiska kulturen. Läroplanen säger att arbetslaget skall samarbeta med
föräldrarna, och för att kunna samarbeta måste man förstå varandras tankesätt och uppfattningar.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Muhammed, Khalida
Nyckelord
Barns lärande
synen på barnen
läroplan och teori
Språk
sv