"Att räkna och läsa och skriva och sånt" - en studie om elevers uppfattningar om skolans uppdrag och roll
Abstract
SyfteSyftet med undersökningen är att ta reda på hur elever uppfattar skolans
uppdrag och skolans vidare roll. Ur åtta elevers beskrivningar av skolan och sin
skolvardag ges en bild av hur de uppfattar skolans uppdrag. Undersökningen
syftar till att dels belysa elevernas uttalade tankar om skolans uppdrag och
vidare roll och dels undersöka om det finns en outtalad roll som skolan har för
eleverna och i så fall vad den innebär.
MetodVi har genomfört kvalitativa intervjuer med elever från fyra olika skolor i olika
delar av Göteborg. Två elever i år 3-5 på varje skola intervjuades, en som når
målen och en som inte når målen för att få en variation av elever. Därefter
analyserades intervjuerna och det som var relevant för syftet sammanfattades i
resultatdelen.
Resultat Resultatet visar inte oväntat att eleverna främst ser att skolan är till för att de
skall utveckla kunskaper och särskilt då kunskaper som ryms inom de teoretiska
skolämnena som matematik, svenska, geografi, historia m.fl. Dessa kunskaper
anser de sig behöva för att kunna klara sig i framtiden och omvärlden. Resultatet
visar även att en social fostran sker i skolan, då eleverna bland annat lär sig att
sitta still, vara tysta, samarbeta och lär sig vara en god kamrat. Eleverna ger
även en bild av andra funktioner av skolan som inte är lika tydligt uttalade. De
uppfattar bl.a. att skolan genom betyg och bedömning har en sorterande
funktion och en förvarande funktion, då skolan är en plats för dem att vara på
dagarna när ingen annan är hemma. Eleverna lär sig även andra förhållningssätt
som exempelvis tidens betydelse, att underordna sig det som läraren bestämmer,
och att teoretiska kunskaper är viktigare än praktiska.
Betydelse för läraryrket Genom att ta reda på elevernas syn på skolans uppdrag kan lärare bättre bemöta
och förstå eleverna. Resultatet från denna undersökning gör oss som lärare mer
medvetna om att vi måste medvetandegöra alla de funktioner skolan har för
eleverna. Skolans uppdrag är mångtydigt och komplext vilket både lärare och
elever måste fundera kring. Studien är även en bra utgångspunkt för att
ifrågasätta vilken skola vi vill ha och vad som bör vara skolans uppdrag.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Båvner, Emma
Hjelmsäter, Elin Roos af
Keywords
skolans uppdrag
elevers uppfattningar
kunskap
s
Language
sv